Overslaan en naar de inhoud gaan

'Winkels redden het niet in huidige vorm'

Zowel fysieke als online winkels moeten een andere koers gaan varen, willen ze over tien jaar nog relevant zijn.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Bricks & Clicks Market Monitor, een onderzoek naar winkelgedrag van Nederlandse huishoudens in de belangrijkste non-food markten door GfK Retail & Technology, in opdracht van IMNetworks.

related partner content for mobile comes here

Fysieke winkels moeten zich meer gaan richten op de emotie en beleving van een product, willen ze er in het jaar 2020 nog toe doen, melden de onderzoekers. Ook online product- en prijsvergelijkers moeten een andere koers gaan varen als ze de concurrentie van Google het hoofd willen bieden. Consumenten zijn fysieke winkels niet vergeten, maar laten in alle sectoren een veranderend winkelgedrag waarin ruimte is voor zowel websites als gewone winkels.

Uit het onderzoek blijkt ook dat productvergelijkingssites en de meest bezochte vergelijkers blijven, maar ze kunnen niet voorkomen dat consumenten in bijna alle gevallen ergens anders bevestiging zoeken. Gemiddeld bezoekt de consument bij het oriënteren op een aankoop 2,1 websites. In een kwart (24,7 procent) van de gevallen is dat de website van de fabrikant, maar vaak zit er ook een andere vergelijker tussen. Kleine vergelijkingssites met een specifiek aanbod aan producten verleiden in vergelijking meer tot directe aankoop dan breed georiënteerde vergelijkers dat doen.

Aan de hand van de onderzoeksgegevens doet GfK Retail & Technology voorspellingen voor de on- en offline detailhandel voor het jaar 2020. Multichanneling, het benutten van zowel de online kanalen als de offline winkels, is daarbij de sleutel, aldus onderzoeker Patrick Langley. Hij ziet in 2020 een sterk veranderde winkelomgeving waarbij consumenten nog wel degelijk er op uit gaan om winkels buiten de deur te bezoeken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in