Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat een gemist contactmoment, deze fiets-telpaal zonder funfactor

‘Ons Brabant Fietst’, zegt de telpaal oubollig. Maar waarom geen pay-off als ‘Zie ik je morgen weer?’
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De provincie Noord-Brabant plaatste het afgelopen jaar op verschillende locaties een zogenaamde fietsbarometer. Ik ging er onlangs aan voorbij en werd geteld. Ik was de 357ste passant die dag. Leuk weetje, maar ook nietszeggend. Al fietsend verbaasde ik mij over de gemiste kans. Had de afzender hier niet wat meer van kunnen maken?

related partner content for mobile comes here

Fietsbarometer

Een fietsbarometer telt het aantal fietsende passanten en deelt deze platte data met beleidsambtenaren en verkeersdeskundigen. En omdat het leuk is, deelt de telpaal deze gegevens ook met de voorbijgangers. Zo hoopt onder meer de provincie Noord-Brabant, de fietser ‘en passant’ de boodschap mee te geven dat hij wordt gezien: ‘Wij tellen jou. Jij telt mee!’, is de gedachte.

Contactmoment met de burger

En hiervan is niets gejokt. Want de ambtenaar gebruikt de tellingen om vertragingen aan te pakken en de verkeersdoorstroming te verbeteren. Maar daar voel ik op het moment dat ik geteld wordt niets van. En zo gaat de boodschap aan mij verloren. Jammer, want dit contactmoment met de burger zou beter benut kunnen worden.

Gezond gedrag

Deze high tech-teller biedt ongetwijfeld mogelijkheden voor interactieve communicatie met fietsers én automobilisten. De fietsbarometer kan worden ingezet om gezond gedrag te stimuleren en fietsers te belonen voor hun duurzame inzet. Daarvoor zou de afzender kunnen beginnen met een simpele make-over.

Triggeren

De standaard pay off ‘Goed dat je fietst’ mag gevarieerder en verspreid over de dag worden getoond. Een simpel ‘Goedemorgen’ afgewisseld met ‘Zie ik je morgen weer?’ triggert mij meer dan elke keer weer dezelfde boodschap lezen.

De juiste snaar

Het prominent getoonde ‘Ons Brabant Fietst’ zal mogelijk recreatieve en oudere fietsers aanspreken. Maar ik betwijfel of deze impliciete sociale norm de juiste snaar raakt van de passanten die ’s ochtends op weg zijn naar werk of school.

Funfactor

En ook het fotowerk mag wat mij betreft op de schop. Wie in het voorbijgaan omkijkt, om getuige te zijn van ‘zijn tel’ op het scorebord, kijkt recht op de bibs van drie onthoofde weggebruikers. Daar had ik liever een vrolijk zwaaiende burgemeester gezien of een kleurrijke berm vol veldbloemen. Ik noem maar wat. De funfactor ontbreekt aan de telpaal. En dat is zeker in een tijd dat nudging de trend is een gemiste kans. Deze paal kan veel meer dan tellen. Gebruik hem om gezond gedrag te motiveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in