Overslaan en naar de inhoud gaan

Verpakkingsdesign: krachtig communicatie-instrument

Zo blijkt uit het proefschrift van Iris van Ooijen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Van Ooijen voerde haar SWOCC-promotieonderzoek ‘Packaging design as communicator of product attributes – Effects on consumers’ attribute inferences’ uit aan de Universiteit van Amsterdam. In tegenstelling tot veel verpakkingsonderzoek dat expliciete communicatie-elementen als prijs of logo’s bestudeert, onderzocht zij de meer elementaire onderdelen van een verpakkingsdesign: vorm en kleur.

related partner content for mobile comes here

Belangrijke conclusie: verpakkingsdesign zelf heeft communicatieve kracht.

In de afgelopen jaren voerde Van Ooijen meerdere studies uit waarbij effecten van verpakkingskleur en -vorm centraal stonden. Een van de uitkomsten is dat slankere verpakkingen positiever worden beoordeeld en sneller worden gevonden wanneer mensen op zoek zijn naar een gezond product.

Dit is interessant voor merken die via design willen communiceren dat hun product gezond is.

Atypische verpakkingen
Ook vond zij een effect voor atypische verpakkingen die de categoriecommunicatie in het schap doorbreken. Van Ooijen: ‘Bij een afwijkende verpakking wordt productinformatie aandachtiger bekeken, maar daardoor ook kritischer. Als gevolg neemt – indien je een sterke belofte op de verpakking toont – de argumentatiekracht van die informatie toe. Een atypische verpakking zet een sterke boodschap dus kracht bij, maar zwakt een minder sterke claim juist verder af.’

De dissertatie benadrukt de symbolische en metaforische effecten van verpakkingsdesign op de perceptie van producteigenschappen. Het onderzoek geeft hiermee nuttige informatie over hoe theorieën met betrekking tot informatieverwerking zijn toe te passen op de manier waarop productverpakkingen consumenten beïnvloeden in hun productevaluaties en -keuzes.

Beeld: Rob van Heertum (Heertum Design)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in