Overslaan en naar de inhoud gaan

T-Mobile, Vodafone en KPN zien abonnees vertrekken naar merken zonder eigen netwerk

'Virtuele merken' als Telfort, Ziggo, Hollandsnieuwe en Tele2 winnen terrein.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steeds meer Nederlanders kiezen voor hun mobiele telefoonverkeer een telecomaanbieder die niet beschikt over een eigen netwerk. Volgens onderzoeksbureau Telecompaper hadden &;virtuele merken&; als Telfort, Ziggo, Hollandsnieuwe en Tele2 na het eerste kwartaal van het jaar samen bijna 41 procent van de markt in handen, tegenover 38 procent een jaar eerder.

related partner content for mobile comes here

Tegenover de groei van de netwerkloze merken leveren T-Mobile, Vodafone en KPN, die wel over een eigen netwerk beschikken, juist marktaandeel in. De opmars van virtuele merken komt door de populariteit van basisdiensten die tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Ook het SIM only-aanbod doet het goed, aldus de onderzoekers. Merken zonder netwerk maken overigens wel gebruik van het netwerk van een van drie aanbieders.

Vodafone en T-Mobile hebben beide ruim een vijfde van de markt voor mobiele telefonie in handen. KPN volgt met 18 procent van de markt. Telfort (via KPN) en Tele2 (deels via T-Mobile ) zijn de populairste prijsvechters met een marktaandeel van 9 procent. Hollandsnieuwe (via Vodafone) had een marktaandeel van 6 procent.

Het onderzoek toont ook aan dat de gemiddelde Nederlander met een abonnement 45 jaar oud is. Hollandsnieuwe en Tele2 hebben het grootste aandeel tieners in hun klantenbestand. Die groep vertegenwoordigt circa een vijfde van het totaal. Ziggo-klanten zijn over het algemeen het oudst. Dat bedrijf zag het aandeel in de markt voor mobiele prijsvechters in het afgelopen kwartaal wel verdubbelen tot 5 procent.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in