Overslaan en naar de inhoud gaan

PR-stunt: Condooms passen in pop-up store Soa Aids Nederland

Condoomgebruik is sterk gedaald, de ‘Try before you fly-winkel’ is bedoeld als hernieuwde kennismaking met het voorbehoedsmiddel.
Miniatuurvoorbeeld
Try Before You Fly
© Soa Aids Nederland
Miniatuurvoorbeeld
Try Before You Fly
© Soa Aids Nederland

Deze week opende het Soa Aids Fonds een tijdelijke condoomwinkel op Utrecht CS met de naam ‘Try before you fly’. De pr-stunt (bedacht door Chunk Creative Agency), beoogde aandacht te vragen voor het gebruik van condooms.

related partner content for mobile comes here

Hanna Bos, arts infectieziektebestrijding van Soa Aids Nederland: ‘Dat is hard nodig want in de afgelopen jaren is het condoomgebruik sterk gedaald. Onder seksueel actieve jongeren van ruim 80 procent in 2009 naar 55 procent in 2017. Condoomgebruik is dan ook niet meer de norm, terwijl het de beste manier is om je tegen een soa te beschermen. Wij roepen de overheid op om deze hernieuwde kennismaking met condooms kracht bij te zetten met een publiekscampagne over veilig vrijen.’

Meer insights: van de volwassenen met een losse partner of onenightstand gebruikt ruim 5 op de 10 mannen en 4 op de 10 vrouwen geen condoom. Elk jaar worden er 200 duizend nieuwe jongeren seksueel actief.

Condooms passen op een hele drukke locatie

De pr-prikkel zat ‘m uiteraard in de mogelijkheid om condooms te passen in de winkel. Voor de mensen die dit te spannend vinden - de overgrote meerderheid, naar valt aan te nemen -  is er ook een proefpakket samengesteld met verschillende soorten condooms, te bestellen op de website Trybeforeyoufly.nl.

Lisanne Wintgens van Chunk Creative Agency zegt in een toelichting dat het Soa Aids Fonds het ‘show, don’t tell’ principe belangrijk vond. ‘Als we iets radicaals zouden ontwikkelen, dan moest het wel kloppen met de werkelijkheid. Zo werd het idee van een condoom-paswinkel op een hele drukke locatie geboren.’

De opening van de winkel werd breed opgepikt in de landelijke media. Onder meer het NOS Journaal, De Volkskrant, LINDA Nieuws en Radio 1 besteedden er aandacht aan. De pop-up store is nog geopend tot en met zondag 25 november.

Credits

Verantwoordelijk bij de klant: Erwin Fisser, Wijnand van der Werf

Bureau: Chunk Creative Agency

Account: Lisanne Wintgens

Creatives: Ben de Kovel, Milan Berg

Design & website: Merter Inci

Animations: Gerrit Dijkstra

Creative Director: Martijn de Beijer

Pop-up store ontwikkeling: Store for Brands

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kapotje

Tot zover het creatyphus niveau van de Nederlandse 'creatives'

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in