Philips en Douwe Egberts: tevreden over resultaten Senseo


Vorige week zei marketing directeur Franc Reefman van DE op een innovatie-bijeenkomst op Nijenrode, dat zijn bedrijf in het begin té prudent is geweest in de prijsstelling. De Senseo ging toen weg voor 129 gulden met een gratis pakket koffie ter waarde van 30 gulden. Nu is de prijs -tot grote tevredenheid van Philips - opgetrokken tot 69 euro in Nederland.
Men had in de plannen rekening gehouden met een verkoop van 255.000 machines in juni 2002, het werden er 650.000. Inmiddels zit men dus al op 800.000. Nog steeds is er sprake van een vraag die men niet geheel kan bevredigen. Omdat in landen als Duitsland zich inmiddels ook concurrenten beginnen te roeren, heeft men prioriteit gegeven aan het verspreiden van het Senseo-concept in Europa. Belgie is al om en ook in Frankrijk scoort men goed. Duitsland volgt dit jaar ook. Inmiddels heeft Senseo 9,9 procent van de Nederlandse koffiemarkt in handen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSReefman zei dat achteraf gezien het ontwikkelingstraject te lang heeft geduurd. In totaal is DE er zes jaar geleden mee begonnen en kwam Philips er later bij, omdat de elektronicafabrikant nog met een andere koffieleverancier onderhandelde. Bang voor concurrentie is men nu niet.
Toch is er inmiddels op het gebied van de koffiepads wel concurrentie. De retailers mogen zonder problemen huismerkpads maken en aanbieden voor de Senseo, maar ze mogen alleen niet expliciet verwijzen naar dit concept. In hoger beroep verloren Philips en DE een patentenzaak over de pads.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid