Overslaan en naar de inhoud gaan

NS weigert christelijke posters op treinstations

Spoorwegen willen ‘neutraal’ blijven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De NS weigert de campagne ‘Geloof begint bij jou’ op de Nederlandse treinstations. Eén week voordat de Remonstranten als eerste kerk in Nederland zouden starten met station-actie, liet NS weten dat de posters niet welkom zijn. 

related partner content for mobile comes here

De NS wil ‘neutraal’ blijven. Ook gaf NS aan dat de religieuze spanningen wereldwijd meespelen bij de afweging, aldus de Remonstranten.

Bezig met standpunt

De NS wilde in de eerste uren na het bekend worden van de weigering geen toelichting geven. ‘Wij zijn bezig een standpunt te bepalen’.  Journalisten werd gevraagd hun vragen op de mail te zetten. ‘Onze woordvoerder belt u dan later terug.’

Het bestuur van de Remonstranten is niet blij met de weigering. ‘In onze ogen krijgt het woord neutraal hier ten onrechte de betekenis van seculier’, laat het weten op zijn site. ‘Dat is in strijd met de Nederlandse traditie en huidige opvattingen dat binnen de grenzen van de wet religieuze uitingen in het publieke domein onlosmakelijk verbonden zijn met de vrijheid van godsdienst.’

Bond tegen Vloeken

Ook is het niet consistent, aldus de Remonstranten, omdat de NS andere religieuze reclame-uitingen tot op heden wel toelaat op stations zoals die van de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind en de Bond tegen het Vloeken. De Remonstranten zijn van mening dat hun statement ‘Geloof begint bij jou’ juist in tijden van polarisatie kan bijdragen aan een meer genuanceerd beeld over religie.

De campagne ‘Geloof begint bij jou’ start volgens plan op 11 november met reclamespots op NPO radio 1 en 4 en advertenties in landelijke bladen. De Remonstranten zoeken naar een alternatief voor de posters op de NS stations. De campagne is ontworpen door reclamebureau Publicis.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in