Overslaan en naar de inhoud gaan

'Naamswijziging Twitter in X pakt slecht uit onder merken en consumenten'

Consumenten weten de app niet meer te vinden in de downloadwinkels en merken weigeren de naamswijziging online door te voeren.
Twitter X
Van Twitter naar X, niet iedereen is fan
© Afbeelding: Shutterstock
Twitter X
Van Twitter naar X, niet iedereen is fan
© Afbeelding: Shutterstock

Bijna een maand nadat Twitter zijn naam veranderde in X vallen er twee zaken op. Grote adverteerders negeren de naamswijziging op hun eigen kanalen en consumenten downloaden de X-app veel minder vaak dan toen de app nog Twitter heette. 

related partner content for mobile comes here

Negeren

Twitter-eigenaar Elon Musk besloot een paar weken geleden om van de naam Twitter af te stappen. Zijn socialmediaplatform, dat hij in oktober 2022 kocht voor omgerekend zo'n 41 miljard euro, gaat sindsdien door het leven als X. Maar die naamswijziging laat merken koud en verkleint de aanwas van nieuwe X-gebruikers. 

Van de 25 grootste Amerikaanse adverteerders heeft er tot dusver slechts één zijn website aangepast voor X, meldt Business Insider op basis van eigen onderzoek. Alleen Procter & Gamble heeft Twitter-verwijzingen vervangen door X-iconen. X heeft weken geleden een nieuwe brand toolkit beschikbaar gesteld, maar adverteerders als Amazon, Comcast, L'Oreal en American Express negeren die tot dusver dus. Waarom is onduidelijk, want de merken reageerden niet op een verzoek om commentaar van Business Insider.

Experts zeggen tegenover de website dat merken wellicht wachten omdat ze het X-icoon vinden lijken op een icoon waarmee de gebruiker een webpagina sluit, of omdat ze niet geassocieerd willen worden met de perikelen rondom X. Het socialmediaplatform is regelmatig negatief in het nieuws, bijvoorbeeld omdat advertenties van merken vertoond werden naast nazicontent

Minder nieuwe gebruikers

De naamswijziging pakt ook slecht uit voor de bekendheid in de appdownloadwinkels. Waar de Twitter-app de laatste tijd op plaats 35 stond van meest gedownloade apps in de Apple App Store, zakte de app na de rebranding naar de 54ste plaats. Dat meldt socialmediaconsultant Eric Seufert op basis van eigen onderzoek. Seufert schrijft de daling toe aan de verwachting dat veel mensen naar Twitter zoeken en appresultaten krijgen die niets met X te maken hebben. Minder mensen downloaden de app daarom, waardoor het aantal nieuwe X-gebruikers kan dalen.

Een onderzoeksfirma verwacht dat de naamswijziging van Twitter in X tussen de vier en twintig miljard dollar aan merkwaarde kan kosten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in