Overslaan en naar de inhoud gaan

First World Problem-apotheek opent zijn deuren

Medicijnen voor medicijnen in pop-up store van Aids Fonds. ‘Een luxeprobleem is daarmee nog nooit zoveel waard geworden’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanaf vandaag worden er First World Problem Pills door het Aids Fonds verkocht. 100% placebo medicijnen voor luxeproblemen waarvan de opbrengst volledig naar hiv-medicatie gaat die levens redt. Het Aids Fonds wil met de winkel aan de Haarlemmerdijk in Amsterdam aandacht vragen voor het feit dat ruim 22 miljoen hiv-patiënten geen toegang hebben tot hiv-medicatie terwijl die wel beschikbaar is. SUE Amsterdam tekende voor het concept en communicatieve ondersteuning.


related partner content for mobile comes here



Flowery fart
Terwijl veel aids-slachtoffers in de Derde Wereld vechten voor hun leven, hebben westerlingen allerlei First World Problems. Daarom gaat de ‘apotheek’ 41 soorten First World Problem Pills verkopen die 100% placebo zijn, maar wel 100% effectief. De opbrengst gaat namelijk volledig naar het zorgen voor toegang tot hiv-medicatie voor iedereen. Medicijnen voor medicijnen dus. ‘Een luxeprobleem is daarmee nog nooit zoveel waard geworden’, aldus de bedenkers.

Problemen waar onder meer pillen voor worden verkocht zijn onder meer Gaydar Pills voor een betere hit rate, Grow Some Balls Pills voor wat meer stoerheid, Fake Emotional Tears Pills als short-cut naar het veroveren van vrouwenharten en Flowery Fart Pills die stinkscheten voorgoed doen verdwijnen. Er is een First World Problem Pill voor iedereen binnen 4 categorieën: daily drama solutions, don’t need it but want it, feeling gay, instant perfect souvenir. 

Gedragsontwerp
Creatief Directeur Astrid Groenewegen van SUE Amsterdam: ‘Het is best lastig om publiek te activeren voor de problematiek rond te dure hiv-medicatie en vooral ook om een donatiestroom op gang te krijgen. Onze campagne is daarom gestart vanuit gedragsontwerp: we hebben nagedacht hoe we de donatievraag konden transformeren in een koopvraag die veel makkelijker het gewenste donatiegedrag uitlokt.




Tom de Bruyne van SUE is enthousiast over de opdracht en prijst het als schoolvoorbeeld van ‘new school campaigning’: ‘Het is naar mijn gevoel de beste SUE-case tot nog toe omdat hoogstaand creatief design, slim gedragsontwerp en harde businessuitkomst - geld opbrengen voor het Aidsfonds - allemaal samenkomen. Voor het Aids Fonds is vandaag zowel pop-up shop als een webshop van The First World Problem Store live gegaan. Het is zowel een verhaal over een nieuwe manier om fondsen te genereren als een verhaal over een non-profit die een originele campagne heeft lopen om aids uit de wereld te helpen. Eervol en mooi om te doen omdat we juist dat gedragsontwerp en new school campaigning hoog in het vaandel dragen.’

De pop-up store in de Haarlemmerstraat 41 is open vanaf 7 juli 17.00 uur tot en met 19 juli.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in