Deloitte: huismerk voor helft consumenten reden om supermarkt te bezoeken


Ook blijkt uit het onderzoek dat het assortiment een belangrijk keuzecriterium is voor de consument. Voor 68 procent van de ondervraagde consumenten is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt te bezoeken. Daarbij spelen Nederlandse merkartikelen zeker een rol.
Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte: ‘Ruim een derde van de ondervraagde consumenten geeft aan, dat ze bij de aankoop van merkartikelen de voorkeur geeft aan Nederlandse producten ten opzichte van buitenlandse merken. In een ander recent onderzoek van Deloitte gaven Nederlandse merkfabrikanten zelf ook aan niches te zien binnen de consumentenmarkt, ondanks de sterke internationalisering.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHuismerken binnen het assortiment zijn door de consumenten goed geaccepteerd. Van de ondervraagde consumenten vindt 63 procent dat huismerken in kwaliteit niet onder doen voor de A-merken.
‘De helft van de consumenten zegt bovendien dat een kwalitatief goed huismerk reden is om een bepaalde supermarkt te bezoeken. Ook zal vrijwel iedereen een huismerk dat goed bevalt ook in de toekomst blijven kopen’, aldus Paul Op Heij. Ten opzichte van vorig jaar zijn de consumenten wel iets minder positief over de kwaliteit van huismerken.
Verder kopen steeds minder consumenten zogenaamde branchevreemde non-food producten zoals boeken, elektronica en cd’s. Vorig jaar kocht nog 36 procent dit soort producten, inmiddels is dat percentage gedaald naar 29 procent. Toch geeft bijna een vijfde van de consumenten aan dat het non-food assortiment reden is om een bepaalde supermarkt te bezoeken en vindt 17 procent dat dit assortiment uitgebreid moet worden, vooral met boeken, cd’s en dvd’s.
Het onderzoek
Het onderzoek Bedrijfsvergelijking 2008 Levensmiddelendetailhandel is mede tot stand gekomen met behulp van Bureau Flycatcher van de Universiteit Maastricht en wordt 9 september 2008 tijdens het gelijknamige seminar te Zeist gepresenteerd. Het rapport bestaat uit een consumentenonderzoek (gehouden onder meer dan 2700 consumenten), dat de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart brengt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid