Overslaan en naar de inhoud gaan

Deloitte: huismerk voor helft consumenten reden om supermarkt te bezoeken

Ruim driekwart van de consumenten denkt dat de prijzen in de supermarkten zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar. De gemiddeld geschatte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook blijkt uit het onderzoek dat het assortiment een belangrijk keuzecriterium is voor de consument. Voor 68 procent van de ondervraagde consumenten is het assortiment reden om een bepaalde supermarkt te bezoeken. Daarbij spelen Nederlandse merkartikelen zeker een rol.

related partner content for mobile comes here

Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte: ‘Ruim een derde van de ondervraagde consumenten geeft aan, dat ze bij de aankoop van merkartikelen de voorkeur geeft aan Nederlandse producten ten opzichte van buitenlandse merken. In een ander recent onderzoek van Deloitte gaven Nederlandse merkfabrikanten zelf ook aan niches te zien binnen de consumentenmarkt, ondanks de sterke internationalisering.’

Huismerken binnen het assortiment zijn door de consumenten goed geaccepteerd. Van de ondervraagde consumenten vindt 63 procent dat huismerken in kwaliteit niet onder doen voor de A-merken.

‘De helft van de consumenten zegt bovendien dat een kwalitatief goed huismerk reden is om een bepaalde supermarkt te bezoeken. Ook zal vrijwel iedereen een huismerk dat goed bevalt ook in de toekomst blijven kopen’, aldus Paul Op Heij. Ten opzichte van vorig jaar zijn de consumenten wel iets minder positief over de kwaliteit van huismerken.

Verder kopen steeds minder consumenten zogenaamde branchevreemde non-food producten zoals boeken, elektronica en cd’s. Vorig jaar kocht nog 36 procent dit soort producten, inmiddels is dat percentage gedaald naar 29 procent. Toch geeft bijna een vijfde van de consumenten aan dat het non-food assortiment reden is om een bepaalde supermarkt te bezoeken en vindt 17 procent dat dit assortiment uitgebreid moet worden, vooral met boeken, cd’s en dvd’s.

Het onderzoek

Het onderzoek Bedrijfsvergelijking 2008 Levensmiddelendetailhandel is mede tot stand gekomen met behulp van Bureau Flycatcher van de Universiteit Maastricht en wordt 9 september 2008 tijdens het gelijknamige seminar te Zeist gepresenteerd. Het rapport bestaat uit een consumentenonderzoek (gehouden onder meer dan 2700 consumenten), dat de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart brengt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in