Overslaan en naar de inhoud gaan

Circulair verpakken is een utopie zonder betrokkenheid van marketeers en brandmanagers

De meeste bedrijven communiceren regelmatig over duurzaamheid en hun circulaire ambities.
Stichting FieldLab Circular Packaging (FLCP)

Het FLCP is er voor alle bedrijven die hun producten in verpakkingen op de Nederlandse markt brengen. Wat is circulair verpakken? En hoe doe je dat? De theorie is bekend, maar hoe werkt het in de praktijk? Komen verpakkingen wel goed terecht na afdanking? Betekent recyclebaar ook dat dit daadwerkelijk gebeurt? Verpakkingsdesign en afvalverwerkingsprocessen moeten hiertoe op elkaar afgestemd zijn. En als dat niet zo is, pakken we dit met alle ketenpartijen op om het wel voor elkaar te krijgen.

Circulair verpakken is een utopie zonder marketeers en brandmanagers
Circulair verpakken is een utopie zonder marketeers en brandmanagers

In dit speelveld zien wij flinke verschillen tussen theorie en praktijk ontstaan. Eén van de redenen hiervoor is de veelal ontbrekende rol van ‘de marketeer’ of brand manager in het verduurzamen van verpakkingen. Ze communiceren erover maar zijn niet ‘from scratch’ betrokken bij het realiseren van een circulaire of ‘zero waste’ toekomst. Hierdoor stranden verduurzamingsoplossingen van welwillende technische collega’s bij de daadwerkelijke implementatie in de praktijk. Om deze reden lanceert stichting FieldLab Circular Packaging (FLCP) deze maand een campagne in Adformatie.

De cruciale rol van de marketeer en/of brandmanager

Bij de trajecten die wij met klanten doorlopen stellen we als eis dat álle ketenpartijen betrokken zijn. Van materialenleveranciers tot marketeer tot verpakkingsrecycler. Waarom de marketeer of brand manager? Omdat bij hem of haar het handelingsperspectief ligt om verpakkingen aan te pakken qua look & feel. In onze FLCP trajecten blijkt een wereld open te gaan voor deze professionals wanneer ze experts uit de recyclingindustrie spreken over hun verpakkingen. Of, nog beter, als ze op locatie zien hoe het hun verpakking vergaat in de recyclingfabriek en wat daarbij goed of verkeerd gaat. Als tweede succesfactor zien we dat een sterke koppeling van belang is tussen de betreffende duurzaamheidsfunctionaris en de marketeers. Circulair verpakken is vaak complexe materie en heeft geen ‘easy fixes’. Voor marketeers soms onbegrijpelijk maar het label ‘recyclebaar’ betekent niet dat een verpakking ook daadwerkelijk gerecycled wordt in de praktijk. En last but not least: de echte koplopers op het gebied van duurzaam verpakken hebben mandaat van de directie en budget gereserveerd om circulariteit te bereiken.

Circulariteit als bijzaak?

In onze ervaring wordt met deze marketing gestuurde aanpak de meeste impact gemaakt. Helaas komen we ook nog bedrijven tegen waar alles rond duurzaamheid valt onder de afdeling ‘communicatie’ of ‘inkoop’ of dat het in de portefeuille van de CSR manager terecht is gekomen. Het resultaat is dat er veel over duurzaamheid gecommuniceerd wordt (waarbij technisch gezien nogal eens de plank wordt mis geslagen) maar dat er nauwelijks wordt geïnvesteerd in daadwerkelijke innovaties op het gebied van circulaire verpakkingen. Typische missers zijn de switch naar een lichter type verpakking dat bestaat uit meerdere materialen, bijvoorbeeld karton met een plastic coating of een folie dat bestaat uit meerdere soorten plastics. Er wordt minder materiaal gebruikt maar de verpakking is niet of nauwelijks recyclebaar. Of nog erger: de verpakking is theoretisch wel recyclebaar, en dit wordt op de verpakking gecommuniceerd, maar de betreffende recyclinginfrastructuur is helemaal niet voorhanden dus wordt deze alsnog verbrand in plaats van gerecycled. Ook zien we te vaak dat het thema duurzaam verpakken naar een verpakkingskundige over de schutting wordt ‘gedelegeerd’. Deze beschikt helaas zelf vaak niet over het  budget om zaken echt te analyseren of te verbeteren. Deze aanpak zonder betrokkenheid van marketing is ‘old-school’ en niet meer van deze tijd. Koplopers incorporeren circulariteit en milieu impact in de businesscases van sales en marketing, op die manier ligt de verantwoordelijkheid in het hart van het bedrijf.

Licht aan de horizon

Overheden, bedrijven en consumenten verzetten veel goed werk om ons afval naar nul te krijgen. Consumenten kopen bewuster, bedrijven stellen circulariteitsdoelen en zetten UPV schema’s in (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid) en vanuit de Europese overheid zijn de ‘Single Use Plastics’ richtlijnen gekomen. Bij het FLCP bestaat driekwart van de klanten vooralsnog uit de producenten van de  vertrouwde, grote A-merken. Dit zijn de koplopers op het gebied van circulair verpakken die willen doorpakken van ‘recyclebaar’ als predicaat naar daadwerkelijk ‘gerecycled worden’ in het industriële afvalverwerkingssysteem. Verpakkingsdesign en verwerkingsprocessen moeten hiertoe op elkaar afgestemd zijn.

Bij het FLCP bereiken we dit door het slim inzetten van de gezamenlijke kennis en infrastructuur van betrokken partijen. Dit doen we door middel van een korte serie strak geregisseerde ‘snelkookpan’-workshops met een doorlooptijd van omstreeks 3 á 4 maanden.  In de weken tussen de workshops worden praktijk testen uitgevoerd in laboratoria en industriële recyclinginstallaties totdat de optimale oplossing is verkregen. Een mooi voorbeeld wordt gegeven door Unilever over hun rookworst verpakking in dit artikel in Adformatie online en de papieren editie van maart 2022.

Op naar een zero waste toekomst. Een eerst advies is kosteloos: info@flcp.nl

Poster

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Stichting FieldLab Circular Packaging (FLCP)

Het FLCP is er voor alle bedrijven die hun producten in verpakkingen op de Nederlandse markt brengen. Wat is circulair verpakken? En hoe doe je dat? De theorie is bekend, maar hoe werkt het in de praktijk? Komen verpakkingen wel goed terecht na afdanking? Betekent recyclebaar ook dat dit daadwerkelijk gebeurt? Verpakkingsdesign en afvalverwerkingsprocessen moeten hiertoe op elkaar afgestemd zijn. En als dat niet zo is, pakken we dit met alle ketenpartijen op om het wel voor elkaar te krijgen.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in