Campagnes vergeleken: ProRail en Dumb ways to die


In april kwam ProRail ook met een radiocampagne in het nieuws, waarbij heel hard het gerinkel bij een spoorwegovergang te horen was. Lekker irritant, dus niet iedereen was hiervan gediend…
ProRail maakt jaarlijks campagne om te waarschuwen tegen onveilig gedrag op en rond het spoor. Dit jaar werden met name de landelijke media ingezet, met items in kranten en radioprogramma’s. Maar ook met radiospots. Boodschap: spoorlopers zorgen voor grote schrik bij machinisten, remmen zorgt voor vertraging, en de vertraging zorgt weer voor heel veel verder ongemak. Stop er dus mee.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet deed me denken aan deze virale campagne van de Australische Metro trains, die hetzelfde wil, maar het iets luchtiger aanpakt: onder een trein terecht komen is met name een heel domme manier om dood te gaan. De campagne hoopt er een Cannes Lions award mee te winnen, deze week in Cannes.
Metro Trains wilde af van de strenge boodschap (blijkbaar trok niemand zich er iets van aan) en liet een sympathiek tekenfilmpje ontwikkelen, met alleraardigste poppetjes en een wijsje dat zich meteen in je oren nestelt. Op deze manier probeert de Australische NS mensen ervan te overtuigen beter op te letten op stations en rond spoorwegovergangen.
De video is inmiddels door bijna 50 miljoen mensen bekeken. En dat komt door de inzet van mobiel. Naast de viral ontwikkelde men ook een website , is er een iPhone/iPad game, waarbij je met de levens kunt spelen van de poppetjes uit de video.
En je kunt het liedje downloaden, of meezingen met de karaoke-versie.
Creatie: McCann Australia
Boodschap van beide campagnes is hetzelfde, spoorlopen is stom. Maar wie krijgt het beter gecommuniceerd?
De mensen achter de Australische viral claimen dat het onvoorzichtige gedrag rond spoorwegovergangen met maar liefst 20 procent is afgenomen, in de 2 maanden na de livegang van de video. Daar kun je je vraagtekens bij zetten, maar als het waar is, is dat prachtig natuurlijk.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten van ProRail, later dit jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid