Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagnes vergeleken: ProRail en Dumb ways to die

Vorige week startte ProRail met een campagne tegen spoorlopen. Het bedrijf beschrijft in interviews en radiospots wat de gevolgen (kunnen)…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In april kwam ProRail ook met een radiocampagne in het nieuws, waarbij heel hard het gerinkel bij een spoorwegovergang te horen was. Lekker irritant, dus niet iedereen

related partner content for mobile comes here

ProRail maakt jaarlijks campagne om te waarschuwen tegen onveilig gedrag op en rond het spoor. Dit jaar werden met name de landelijke media ingezet, met items in kranten en . Maar ook met radiospots. Boodschap: spoorlopers zorgen voor grote schrik bij machinisten, remmen zorgt voor vertraging, en de vertraging zorgt weer voor heel veel verder ongemak. Stop er dus mee.

Het deed me denken aan deze virale campagne van de Australische Metro trains, die hetzelfde wil, maar het iets luchtiger aanpakt: onder een trein terecht komen is met name een heel domme manier om dood te gaan. De campagne hoopt er een Cannes Lions award mee te winnen, deze week in Cannes.

Metro Trains wilde af van de strenge boodschap (blijkbaar trok niemand zich er iets van aan) en liet een sympathiek tekenfilmpje ontwikkelen, met alleraardigste poppetjes en een wijsje dat zich meteen in je oren nestelt. Op deze manier probeert de Australische NS mensen ervan te overtuigen beter op te letten op stations en rond spoorwegovergangen.

De video is inmiddels door bijna 50 miljoen mensen bekeken. En dat komt door de inzet van mobiel. Naast de viral ontwikkelde men ook een , is er een , waarbij je met de levens kunt spelen van de poppetjes uit de video.

En je kunt het , of meezingen met de .

Creatie: McCann Australia

Boodschap van beide campagnes is hetzelfde, spoorlopen is stom. Maar wie krijgt het beter gecommuniceerd?

De mensen achter de Australische viral claimen dat het onvoorzichtige gedrag rond spoorwegovergangen met maar liefst 20 procent is afgenomen, in de 2 maanden na de livegang van de video. Daar kun je je vraagtekens bij zetten, maar als het waar is, is dat prachtig natuurlijk.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten van ProRail, later dit jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in