Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand portals, wat moet je ermee?

Je merk verspreiden in plaats van versnipperen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De klus is geklaard en de merkmanager is een tevreden mens. De rebranding is succesvol afgerond en het merk staat. Het is voor te stellen dat op deze feestelijke mijlpaal de merkconsistentie even geen prioriteit heeft. Aan de andere kant is dit juist het moment bij uitstek om het merkbeheer op te pakken en strak te organiseren. Want al een paar weken na de introductie van de nieuwe huisstijl zie je het gebeuren. De PDF met de merkrichtlijnen wordt rondgestuurd en zowel interne als externe partijen gaan enthousiast met de bronbestanden aan de slag. En weg is het overzicht, weg is de controle. Je dierbare merk versnippert waar je bij staat.

Verspreiden in plaats van versnipperen
Begin daarom al tijdens de voorbereiding van de rebranding met merkbeheer en kies meteen voor een Brand Portal. Dat is beter voor je merk en zo kan de merkmanager ook tevreden blijven. Een Brand Portal is veel meer dan een online huisstijlhandboek. Het is een online platform om interne en externe gebruikers van het merk optimaal te informeren, te faciliteren en te inspireren. Door al in de voorbereidingsfase een Brand Portal te ontwikkelen voorkom je de versnippering en kun je de interesse die er nu is voor het merk vasthouden, verlengen en verhogen.

related partner content for mobile comes here

   
Brand portals zijn er in alle soorten en maten
In een Brand Portal komen alle actuele huisstijl- en merkrichtlijnen, bronbestanden, merkbouwstenen en ontwerpen van merkdragers samen. Visueel en tekstueel, compleet met voorbeelden en achtergrondinformatie over het onderwerp. Een Brand Portal kan ook geavanceerd faciliteren. Bijvoorbeeld met een functionaliteit waarmee visitekaartjes, posters en advertenties automatisch opgemaakt worden, uiteraard volgens de richtlijnen. Een actieve Brand Portal functioneert als een community waar gebruikers van alles op het gebied van het merk delen en elkaar kunnen inspireren. Via een geautomatiseerd goedkeuringsproces kan de merkmanager zien of alles volgens de richtlijnen verloopt en of de juiste merkbeleving is toegepast.



Contentstrategie is essentieel
Het is van belang een contentstrategie te formuleren waarin je bepaalt hoe je dit grote aanbod aan informatie het beste kunt overbrengen. Houd hierbij rekening met het type bezoeker, het leergedrag van mensen en het soort informatie dat je wilt overbrengen. Een ontwerper van een extern bureau kan waarschijnlijk prima overweg met alle specificaties van een advertentie, maar een marketingcommunicatie-manager die vervolgens de uiting moet gaan beoordelen op juist gebruik van de merkstijl niet. De verschillende doelgroepen moeten de informatie kunnen begrijpen en toepassen. Er is een verschil tussen need-to-know en nice-to-know informatie. Need-to-know informatie is essentiële informatie die direct beschikbaar moet zijn voor iedereen en de nice-to-know informatie mag verder weggestopt zijn. Specificaties en bronbestanden zijn bijvoorbeeld voor ontwerpers handig, maar niet voor iedereen relevant. Deze zouden bijvoorbeeld een vaste plek kunnen krijgen in een submenu zodat de ontwerpers het snel vinden. Kortom, zorg voor een uitnodigende navigatie. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel dat iedere bezoeker binnen 3 muisklikken vindt wat hij nodig heeft. De zoekfunctie op een Brand Portal is wat dat betreft al een immens voordeel ten opzichte van een statisch huisstijlhandboek in PDF.

Pleidooi voor een open deur
Voorkomen is beter dan versnipperen, dat is de boodschap van dit pleidooi. Het lijkt een open deur, maar nog vaak wordt de meerwaarde van een Brand Portal onderschat en lijkt een PDF als huisstijlhandboek afdoende. En dat terwijl de Portal het middel is om de consistentie, herkenbaarheid en visuele uitstraling van je merk te verbeteren. Een Brand Portal vraagt meestal om een hogere investering dan een huisstijlhandboek in PDF, maar dan kun je wel makkelijk richtlijnen delen met verschillende doelgroepen, ben je geen tijd meer kwijt aan het verspreiden van het huisstijlhandboek en bronbestanden en heb je permanent grip op versiebeheer van richtlijnen en bronbestanden. Anders gezegd, de efficiency levert al snel sterke kostenbesparingen en tijdswinst op. Daar wordt je merk alleen maar sterker van.

Jim Krokké
Consultant bij NykampNyboer

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in