Overslaan en naar de inhoud gaan

Baby-Dry mag als merk geregistreerd worden

Het Europese Hof van Justitie heeft beslist dat Procter & Gamble’s Baby-Dry als merk geregistreerd mag worden. Deze beslissing betekent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Woorden of tekens kunnen niet als merk gedeponeerd worden wanneer ze ‘uitsluitend’ beschrijvend zijn en daardoor elk onderscheidend vermogen missen. Het Europees Merkenbureau vat de term ‘beschrijvend’ echter zeer breed op, en weigert elk teken dat enigszins de bestemming of eigenschappen van het product beschrijft. Zo weigerde het Merkenbureau het merk Baby-Dry van Procter & Gamble als merk voor babyluiers in te schrijven, omdat het bestaat uit ‘uitsluitend’ woorden die in de handel kunnen dienen tot aanduiding van de bestemming van het product.

related partner content for mobile comes here

Volgens het Europese Merkenbureau konden beschrijvende merken enkel het statuut van merk genieten, wanneer zij een grote bekendheid hadden verworven in heel Europa. Op een aantal multinationals na zijn er echter weinig bedrijven die beschikken over merken die worden gebruikt in het volledige territorium van de Europese Gemeenschap. Beschrijvende merken als France Telecom en Gazet van Antwerpen konden daardoor niet de exclusieve rechten en bescherming verwerven die resulteren uit een merkinschrijving. Hieraan komt een eind door het arrest van het Europese Hof. Dit oordeelde dat een uitdrukking als Baby-Dry, in haar geheel genomen, ook voor Engelssprekenden binnen de Europese Gemeenschap, in staat in babyluiers te onderscheiden van andere, waardoor het als merk gedeponeerd mag worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in