Overslaan en naar de inhoud gaan

Aziatische tijger gevloerd

Wat is er toch misgegaan in het Verre Oosten dat het zo moeilijk bleek voor bedrijven uit deze regio om blijvend indruk op de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet zo heel lang geleden was de bedrijfsvoering van Aziatische grootmachten als Sony, Hyundai en Mitsubishi het grote voorbeeld voor menig westers bedrijfsbestuurder. Hoewel de economie momenteel niet echt veel slechter draait dan in het westen, zijn er maar relatief weinig succesvolle Aziatische merken. Volgens een studie van Interbrand bevinden zich in de top 75 van wereldmerken slechts vier Japanse merken en één Koreaans merk. Veel Aziatische merken zijn ijzersterk op de thuismarkt, maar weten de vertaling naar mondiaal merk niet te maken.

related partner content for mobile comes here

Uit een explorerende studie van Michael Ewing c.s. komen drie interne en twee externe factoren naar voren als verklaring. De interne zijn focus (Zuid-Aziatische bedrijven zien zichzelf vaker als handelaren in commodities en dat is een instelling die niet goed accordeert met het veroveren van wereldmarkten), investeringsklimaat (marketingbutgetten zijn vaker gericht op korte termijn effecten) en leiderschap. Het komt in Zuidoost-Azië vaker voor dat (grote) bedrijven familiebedrijven zijn met een patriarch aan het hoofd. Het cliché van wijze, oude leiders klopt deels en deze mannen tenderen naar conservatisme. De externe factoren zijn het imago van het land en merkimago.

De lessen die het Verre Oosten nu leert, zijn de lessen die bedrijven in andere zich ontwikkelende landen ook zullen moeten leren. Statistisch hebben de onderzoekers het gelijk aan hun zijde als zij constateren dat veel meer westerse merken mondiaal succes hebben. Dat rechtvaardigt de conclusie dat de weg naar mondiaal succes in het imiteren van een westerse focus, investeringsklimaat en leiderschapsstijl ligt.

< SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in