Aziatische tijger gevloerd
Niet zo heel lang geleden was de bedrijfsvoering van Aziatische grootmachten als Sony, Hyundai en Mitsubishi het grote voorbeeld voor menig westers bedrijfsbestuurder. Hoewel de economie momenteel niet echt veel slechter draait dan in het westen, zijn er maar relatief weinig succesvolle Aziatische merken. Volgens een studie van Interbrand bevinden zich in de top 75 van wereldmerken slechts vier Japanse merken en één Koreaans merk. Veel Aziatische merken zijn ijzersterk op de thuismarkt, maar weten de vertaling naar mondiaal merk niet te maken.
Uit een explorerende studie van Michael Ewing c.s. komen drie interne en twee externe factoren naar voren als verklaring. De interne zijn focus (Zuid-Aziatische bedrijven zien zichzelf vaker als handelaren in commodities en dat is een instelling die niet goed accordeert met het veroveren van wereldmarkten), investeringsklimaat (marketingbutgetten zijn vaker gericht op korte termijn effecten) en leiderschap. Het komt in Zuidoost-Azië vaker voor dat (grote) bedrijven familiebedrijven zijn met een patriarch aan het hoofd. Het cliché van wijze, oude leiders klopt deels en deze mannen tenderen naar conservatisme. De externe factoren zijn het imago van het land en merkimago.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe lessen die het Verre Oosten nu leert, zijn de lessen die bedrijven in andere zich ontwikkelende landen ook zullen moeten leren. Statistisch hebben de onderzoekers het gelijk aan hun zijde als zij constateren dat veel meer westerse merken mondiaal succes hebben. Dat rechtvaardigt de conclusie dat de weg naar mondiaal succes in het imiteren van een westerse focus, investeringsklimaat en leiderschapsstijl ligt.
<#FONT SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid