Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo bewijs je de impact van TikTok op jouw merk in 2025

Yannick Abrahams legt uit hoe je, net als Transavia, de échte impact van je social investeringen kunt meten.
team5pm

Wij zijn een data-gedreven social agency met een focus op effectiviteit. Sinds 2018 ontwikkelt team5pm, gecombineerd met een flinke dosis creativiteit, content en campagnes die doelgroepen bereiken en converteren. Met diepgaande platformspecifieke kennis en expertise, en data-inzichten over zoek- en kijkgedrag van consumenten, is team5pm de voorkeurspartner voor merken die aandacht willen genereren, merkvoorkeur willen vergroten en conversies willen stimuleren op social. Team5pm ontwikkelt bijvoorbeeld YouTube- en TikTok-content, digital-first commercials, influencercampagnes en creatieve concepten.

Yannick Abrahams
Yannick Abrahams
Yannick Abrahams
Yannick Abrahams

Ben je dit jaar begonnen met TikTok, maar weet je niet hoe je de impact ervan op jouw merk kunt aantonen? Je bent niet de enige. Veel merken investeren steeds meer in social media, maar het bewijzen van de werkelijke impact blijft een uitdaging. Gelukkig zijn er manieren om dit probleem op te lossen.

Neem Transavia als voorbeeld: in slechts zes maanden gebruik van TikTok hebben ze indrukwekkende resultaten behaald. Kijkers onder de 35 jaar vertoonden 11% meer merkbekendheid en een 27% sterkere merkvoorkeur voor Transavia dan niet-kijkers. Nog opvallender is dat huidige Transavia-klanten die TikTok-content bekijken, 31% vaker merkambassadeur zijn (oftewel: fan van het merk Transavia). Dit bewijst de kracht van social media om bestaande klantrelaties te versterken. 

Dit zijn niet zomaar cijfers - ze bewijzen dat social media echt merkimpact kan hebben. Maar hoe hebben ze dit gemeten? En hoe kun jij hetzelfde doen?

De uitdaging en hoe je echte impact meet

Sociale platforms zoals TikTok trekken wereldwijd enorm veel aandacht, en marketingbudgetten verschuiven steeds vaker van tv naar social media. Maar met een publiek dat verspreid is over verschillende platforms, is het meten van impact niet eenvoudig.

De sleutel ligt in verder kijken dan platformmetrics, zoals weergaven en likes. Richt je in plaats daarvan ook op het meten van impact door de hele merkfunnel. Dit betekent het afzonderlijk volgen van merk-KPI’s in de bewustwordingsfase (See), de voorkeursfase (Think) en de actiegerichte fase (Do).

In het huidige gefragmenteerde medialandschap is het echter lastig om zuivere kijkers- en niet kijkersgroepen te werven. Wie herinnert zich nog waar ze een boodschap hebben gezien - of het nu op Facebook, TikTok, Instagram, tv of een billboard was? Traditioneel panelonderzoek, dat vertrouwt op het geheugen van kijkers, is daarom minder betrouwbaar.

Het geheim van Transavia's succes? Slimme retargetingcampagnes, gerealiseerd samen met team5pm, die zuivere kijkers- en niet-kijkersgroepen creëerden. Door deze groepen te vergelijken, konden ze de impact van TikTok op zowel merkbekendheid als merkvoorkeur bewijzen.

Hoe maak je dit toepasbaar voor jouw merk?

Terwijl je plannen maakt voor 2025, is dit hét moment om de impact van jouw social media te evalueren. Begin met het stellen van duidelijke doelen voor elke fase van je funnel. Focus daarna op het meten van de impact van je social media kanaal op jouw belangrijkste merk-KPI’s, van merkbekendheid tot klantloyaliteit.

Cross-platform tracking en prestatie-inzichten zijn essentieel om te begrijpen hoe jouw kanalen samenwerken. Met deze inzichten kun je betere beslissingen nemen over je social media budgetten en de impact ervan te vergroten.

Hulp nodig om dit voor jouw merk te realiseren? Neem contact met ons op!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

team5pm

Wij zijn een data-gedreven social agency met een focus op effectiviteit. Sinds 2018 ontwikkelt team5pm, gecombineerd met een flinke dosis creativiteit, content en campagnes die doelgroepen bereiken en converteren. Met diepgaande platformspecifieke kennis en expertise, en data-inzichten over zoek- en kijkgedrag van consumenten, is team5pm de voorkeurspartner voor merken die aandacht willen genereren, merkvoorkeur willen vergroten en conversies willen stimuleren op social. Team5pm ontwikkelt bijvoorbeeld YouTube- en TikTok-content, digital-first commercials, influencercampagnes en creatieve concepten.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in