Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is de ROI van ROI?

ROI, ROI, ROI!
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het belangrijkste resultaat van ROI is dat Reclame an sich steeds minder leuk wordt gevonden door consumenten. Reclame is minder vernieuwend, origineel en verassend, dus minder leuk. Dat komt mijns inziens doordat marketeers/ adverteerders alleen maar (mogen) denken in ROI. Want als je bij iedere besteedde reclame euro er vanuit moet gaan dat ‘ie twee keer zoveel moet opbrengen, krijg je de reclame van nu. Angstig, verkrampt en middle of the road.

related partner content for mobile comes here

Bovendien komt de nadruk te liggen op acties en product gerelateerde reclame, want dát is snel meetbaar. Maar met alleen acties voed je alleen maar de steeds verminderende merkvoorkeuren en groeiend aantal koopjesjagers.

Reclame is een goed hulpmiddel om een gevoel te krijgen bij je merk/ product. Dat gevoel moet zorgen voor een concurrentievoordeel en trouwe klanten. Maar wanneer je alleen kijkt naar ROI, is bijna iedere themacampagne ten dode opgeschreven. Want het duurt even voordat je gevoel en emotie kunt veranderen. De schreeuw om ROI zorgt er denk ik ook voor dat maar weinig campagnes hun eenjarige verjaardag vieren. Als er niet direct geld verdiend wordt op reclame is de reclame niet goed. Toen Marlboro het ruige gevoel wilde uitdragen duurde het meerdere jaren voordat de mindset van de consument veranderde en voor het mega succes zorgde. Stel dat ze de stekker er eerder hadden uitgetrokken… En zo zijn er legio voorbeelden.

Maar campagnes moeten natuurlijk niet ingezet worden zonder te denken aan resultaten. Ik pleit er echter voor om de focus te verleggen. De Return in ROI wil ik veranderen in RESULT on investment. De contradictie ligt op de loer want een strategie moet natuurlijk wel geld opbrengen en meetbaarheid speelt daarin een belangrijke rol. Maar de resultaten van de strategie moeten leidend zijn. En dat is niet per se de verhouding tussen kosten en inkomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in