Overslaan en naar de inhoud gaan

Tekstschrijver moet eerder bij communicatieproces worden betrokken

Meer dan veertig procent van de tekstschrijvers meent op een te laat tijdstip te worden ingeschakeld door de opdrachtgever. Dat blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer dan de helft van de tekstschrijvers wordt overigens wel op het juiste moment ingeschakeld. Het onderzoek meldt verder dat tekstschrijvers steeds vaker meedenken over communicatieproblemen in het stadium dat voorafgaat aan tekstproductie. Ook geven zij regelmatig strategische adviezen.

related partner content for mobile comes here

Drie studenten van de Universiteit van Utrecht hielden het onderzoek dat onder leiding stond van dr. Leo Lentz. De opdrachtgever voor het onderzoek is TekstNet, de beroepsvereniging voor tekstschrijvers, redacteuren, adviseurs en docenten in taal en tekst. Lentz voerde in 1991 een soortgelijk onderzoek uit. Het nieuwe onderzoek geeft een beeld van de ontwikkeling van deze beroepsgroep in de afgelopen tien jaar. Het onderzoek richt zich op de thema's achtergrond, werksituatie, opdrachtgevers en professionalisering.

Behalve schrijven voeren de meeste ondervraagde tekstschrijvers ook nog andere taken uit. De onderzoekers waren verrast door de frequentie waarmee de respondenten twee taken noemden die naar hun idee tot aanpalende disciplines behoren: het geven van communicatieadvies en het verzorgen van cursussen. Zij vermoeden dat dit een nieuwe ontwikkeling is, maar kunnen dit niet hard maken, omdat er in het eerste onderzoek niet naar is gevraagd. (28-09-2000)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in