STIR krijgt concurrent online bereiksonderzoek


Eind dit jaar verwacht het data te kunnen verkopen over het surfgedrag in Nederland, meldt Emerce. ‘Klanten die in Europa actief zijn vroegen ons geregeld naar gegevens over de Nederlandse markt’, zegt Michael Read, de Europese vertegenwoordiger van ComScore.
Mensen worden online geworven voor deelname aan het onderzoek en geven toestemming om hun surfgedrag (maar ook koopgedrag) te volgen. In ruil daarvoor krijgen ze een niet-geldelijke vergoeding, zoals bijvoorbeeld anti-virussoftware.
Gelijktijdig moet ComScore het aantal Nederlandse sites waar het data kan vergaren nog uitbreiden.
Waar ComScore de markt betreedt, vertrekt Nielsen//NetRatings. Het VNU-bedrijf besloot onlangs te stoppen met het doen van online bereiksonderzoek in Nederland. Het besluit lijkt mede ingegeven door het mislopen van de grote opdracht voor online bereiksonderzoek van Stichting Internetreclame (STIR). Read gelooft in Nederlands succes en zegt (goedkoop) te kunnen concurreren met de STIR.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid