Specific Media: audience targeting in Nederland
Het Amerikaanse online medianetwerk Specific Media wil vanaf volgende maand audience targeting gaan aanbieden in de Benelux. Het nam daartoe het Nederlandse medianetwerk AdCombination over.
Oprichter van AdCombination, Tim van der Bilt, is nu directeur van het verkoopkantoor in Amsterdam. Specific Media is het op 4 na grootste onafhankelijke online advertentienetwerk in de VS. De oprichters Tom en Chris Vanderhook (ze hebben een Nederlandse opa) wilden uitbreiden in Europa,en kwamen in contact met van der Bilt. Na een gesprek van tweeënhalf uur werden de drie het eens.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOp dit moment wordt de techniek van Specific Media overgezet op het AdCombination netwerk, van der Bilt verwacht binnen 1 maand de Specific-producten aan te kunnen bieden aan zijn klanten.
Wat houdt audience targeting in? Van der Bilt: ‘We volgen de doelgroep in zijn surfgedrag op de aangesloten sites in het netwerk (90 procent van de top100 sites, EE). Vervolgens halen we voor de adverteerder de juiste doelgroep eruit. We kijken dus niet naar het bereik van de sites, maar puur naar het publiek, en hun demografische kenmerken. Mannen tussen de 18 en 30 die op zoek zijn naar een nieuwe auto, bijvoorbeeld.’
Hoe? ‘Door middel van cookies. We herkennen uit het surfgedrag de leeftijd, geslacht, maar ook inkomen bijvoorbeeld. Als iemand meer dan 10 autowebsites bezoekt, behoort zo iemand tot de groep Heavy Auto. Maar je kunt ook denken aan finance, travel, telecom, et cetera. We kijken op alle channels waar mensen zich oriënteren voor ze tot een aankoop over gaan.’
Hoe zit het met de privacy? ‘Wat we doen valt volledig binnen de privacywetgeving. We kijken alleen naar wat ze doen op de site, we kunnen niet zien wat ze googlen. In de VS krijg je overigens nog een melding boven de banner waarin staat dat je deze banner voorgeschoteld krijgt omdat je bepaald surfgedrag hebt vertoond. Daar zijn ze nog iets verder.’
Wat is het verschil met behavorial targeting? ‘Er zijn andere partijen in Nederland die iets soortgelijks aanbieden, maar die doen dat alleen op hun eigen website. Wij doen het over een heel netwerk. Een ander verschil is meten en gebruikte techniek. Andere sites gebruiken data die ze hebben verkregen op hun website. En dan begeef je je op een hellend vlak qua privacy. Wij weten alleen het gedrag. Daaruit kun je heel veel opmaken, maar je blijft altijd anoniem.’
Specific Media heeft als doel de nummer 1 onestop-mediashop te worden in de Benelux. Op dit moment wordt gewerkt aan een kantoor in Brussel. Het bedrijf wil media 2011 naar de beurs (Nasdaq) en komt voor op de lijst van meest waardevolle privé-ondernemingen in de VS.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid