Kansen voor marktonderzoeksbureaus
Volgens het rapport, The Future of Global Business Intelligence: Perspectives for Analytical Content Providers bedroeg de wereldwijde markt voor gepubliceerd marktonderzoek in 2001 zo’n 3,25 miljard US dollar. Daarvan is zo’n 57,4% in handen van de top 10 van Business Intelligence (BI)-bedrijven, de rest is verdeeld over ongeveer 250 bedrijven. 72% Van de totale markt is toe te schrijven aan de technologie/media/telecom (TMT)-sector.
De meerderheid van de bedrijven, zo’n 80%, is gespecialiseerd in een specifieke branche. Volgens de heersende opvatting is specialisatie de toekomst. Toch hebben sommige TMT-onderzoeksbedrijven, vanwege afnemende technologiebestedingen, zich juist verbreed, door naast technologiegericht ook businessgericht onderzoek te bieden. De specialist-generalist kwestie blijft dus enigszins onduidelijk.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBI-bedrijven hebben hun eigen wereldje, ergens tussen traditioneel marktonderzoek, managementconsultancy en mainstream businessuitgeverij in. Ze hebben van alle drie wat vaardigheden nodig om goed te functioneren. Toch vormen ze volgens het rapport eerder een kans, dan een bedreiging voor marktonderzoeksbureaus. Vanwege de hardere marktomstandigheden zijn BI-bedrijven zich er steeds bewuster van dat ze hun onderzoekspropositie moeten onderbouwen met zowel solide en unieke data, als sterke analyses en heldere opinies. En aangezien analytische onderzoeksbureaus beperkte mogelijkheden hebben om zelf substantiële onderzoeksprogramma’s uit te voeren, zullen ze waarschijnlijk in hun toenemende behoefte aan cruciale datareeksen moeten voorzien via partnerschappen met marktonderzoeksbureaus, zowel voor b-to-c- als b-to-b-onderzoek.
Bron: esomar research world
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid