Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Behoefte aan integratie tussen techniek en marketing groeit’

De traditionele kloof tussen marketing en techniek wordt gaandeweg overbrugd. "Concurrenten brengen steeds sneller gelijkwaardige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van der Hart sprak tijdens het symposium ‘To be or not 2b’ dat ter gelegenheid van zijn afscheid van de TU Eindhoven werd georganiseerd. Van der Hart signaleerde vier trends die de behoefte aan integratie tussen techniek en marketing verder versterken. Ten eerste de nadruk op service ofwel 'de verdienstelijking van de relatie met de afnemer’, zoals hij het omschreef. Ten tweede de informatietechnologie die verkoopprocessen heeft versneld en marketing trefzekerder maar de klant ook meer bewust heeft gemaakt. Ten derde de verduurzaming van de relaties met klanten, waar bedrijven naar streven omdat het goedkoper is bestaande klanten vast te houden dan nieuwe te werven. En ten vierde de opkomst van ketenmarketing, waardoor bijvoorbeeld een vezelfabrikant nadenkt over de eindproducten die met zijn grondproduct vervaardigd kunnen worden.

related partner content for mobile comes here

Het dwingt ingenieurs zich meer bewust te zijn van marktpotentie van hun uitvindingen. 'Dat is cruciaal voor de concurrentiepositie van bedrijven’, stelde Van der Hart. 'Om de kloof tussen techniek en marketing te overbruggen, moeten beide specialismen gedwongen worden samen te werken door ze allereerst ruimtelijk bij elkaar te brengen. Daarnaast zou in het curriculum van de ingenieur meer aandacht aan marketing besteed moeten worden.' Al naar gelang de te vervullen functie onderscheidde Van der Hart verschillende ambitieniveaus waarin opleidingen moeten voorzien. 'Waar het uiteindelijk om gaat, is dat iedereen in de organisatie tot in zijn haarvaten het commitment heeft voor de producten waarden te creëren zoals de afnemer die ervaart.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in