‘Behoefte aan integratie tussen techniek en marketing groeit’
Van der Hart sprak tijdens het symposium ‘To be or not 2b’ dat ter gelegenheid van zijn afscheid van de TU Eindhoven werd georganiseerd. Van der Hart signaleerde vier trends die de behoefte aan integratie tussen techniek en marketing verder versterken. Ten eerste de nadruk op service ofwel 'de verdienstelijking van de relatie met de afnemer’, zoals hij het omschreef. Ten tweede de informatietechnologie die verkoopprocessen heeft versneld en marketing trefzekerder maar de klant ook meer bewust heeft gemaakt. Ten derde de verduurzaming van de relaties met klanten, waar bedrijven naar streven omdat het goedkoper is bestaande klanten vast te houden dan nieuwe te werven. En ten vierde de opkomst van ketenmarketing, waardoor bijvoorbeeld een vezelfabrikant nadenkt over de eindproducten die met zijn grondproduct vervaardigd kunnen worden.
Het dwingt ingenieurs zich meer bewust te zijn van marktpotentie van hun uitvindingen. 'Dat is cruciaal voor de concurrentiepositie van bedrijven’, stelde Van der Hart. 'Om de kloof tussen techniek en marketing te overbruggen, moeten beide specialismen gedwongen worden samen te werken door ze allereerst ruimtelijk bij elkaar te brengen. Daarnaast zou in het curriculum van de ingenieur meer aandacht aan marketing besteed moeten worden.' Al naar gelang de te vervullen functie onderscheidde Van der Hart verschillende ambitieniveaus waarin opleidingen moeten voorzien. 'Waar het uiteindelijk om gaat, is dat iedereen in de organisatie tot in zijn haarvaten het commitment heeft voor de producten waarden te creëren zoals de afnemer die ervaart.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid