Overslaan en naar de inhoud gaan

Assortiment en distributiekanaal doen meer voor een merk dan advertentie

Niet advertenties en kortingen bepalen op de lange termijn het succes van een merk, maar het assortiment en de distributie ervan. Merken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt Berk Ataman in zijn proefschrift Managing Brands, waarop hij 13 juni aan de promoveert. Marketeers doen er volgens hem dus goed aan hun distributiekanalen te verbreden.

related partner content for mobile comes here

Volgens hem is het onduidelijk welk effect precies een bepaalde financiële impuls voor adverteren, promotie, distributie en productactiviteiten op de lange termijn heeft.

Ataman bestudeerde vijf jaar lang wekelijkse data en stopte de prestaties van 295 merken in 25 verschillende productcategorieën in geavanceerde modellen. Uit zijn analyse blijkt onder andere dat nieuwe merken door kortingen sneller kunnen groeien, maar dat dit instrument ertoe leidt dat het merk op de langere termijn een lager marktpotentieel krijgt.

Adverteren vergroot het marktpotentieel van een nieuw merk en vergemakkelijkt een snellere groei. Maar adverteren van een gevestigd merk heeft weer nauwelijks effect op de basisomzet.

Folders, displays en andere communicatiemiddelen in de winkel vergroten niet alleen de omzet op korte termijn maar ook het marktpotentieel voor nieuwe merken.

Ook het aantal winkels waar het product wordt verkocht en het aandeel van een product in een winkel zijn cruciaal voor de merkprestatie van nieuwe en bestaande merken.

.
Een interessant gegeven dat leidt tot een interessante checklist voor marketeers: Je moet eerst starten met het verbreden van het distributiekanaal en het assortiment. Op het moment dat een merk volledig is gedistribueerd, kunnen andere marketinginstrumenten (zoals adverteren) worden ingezet om groei te realiseren.
Wat vinden jullie van deze conclusie?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in