Verpakking telt zwaarder dan u denkt
Het is het meest zichtbaar als een marketeer laat zien hoe hij zijn marketingbudget heeft gealloceerd: het grootste deel gaat meestal op aan mediakosten, zo blijkt. Commercials zijn heilig, printadvertenties ook en daar wordt dus de meeste aandacht, tijd en geld aan gespendeerd. De marketeer gaat in zee met reclamebureaus die zich opwerpen als strategische denktanks die graag en met deskundigheid het merk zullen en willen uitbouwen en die intussen de verpakking soms volledig over het hoofd zien.
Er zijn ook steeds meer instrumenten beschikbaar om de effecten van reclame op de verkoop te meten; de relatie tussen verpakking en afzet is echter moeilijker in kaart te brengen. Daarbij speelt het probleem dat verpakking vaak als een van de onderdelen van productie wordt beschouwd, zo wordt het een bij de verkeerde mensen ondergeschoven kindje. Aandeelhouders, voor veel bedrijven een steeds belangrijker machtsfactor, laten zich ook graag overtuigen door zichtbare mediacampagnes; aan zoiets saais als de verpakking laten zij zich weinig gelegen liggen. En de marketeers dus ook niet. Jammer.<#FONT SIZE=1>bron: marketing week <#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid