Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of Flop: George Clooney & Nespresso

Hoe goed werkt George Clooney nog voor Nespresso? In de Tijdschrift voor Marketing-rubriek Top of Flop is deze keer onderzocht of de acteur…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

George Clooney is wereldberoemd en geliefd, bij vrouwen maar ook bij veel mannen. Daarnaast is zijn gedrag onbesproken (in dat opzicht is Clooney eigenlijk geschikt voor meer merken). De Nespressocommunicatie weet dit alles uitstekend te benutten. Maar de reclames zijn vooral zo succesvol omdat er een goede match is tussen Nespresso en George Clooney, want de acteur belichaamt exact de merkwaarden van Nespresso.

related partner content for mobile comes here

De eerste commercial, een aantal jaar geleden, communiceerde dit uitstekend. We zagen in deze spot George Clooney een Nespresso-boutique’ binnenkomen. Twee dames in die winkel noemden een reeks van eigenschappen op: ‘dark’, ‘very intens’, ‘balanced’, ‘unique’, ‘mysterious’, ‘delicate & smooth’, ‘with a strong character’, ‘rich, very rich’, et cetera. De kijker dacht in eerste instantie dat het over Clooney ging, maar de dames bleken het over Nespresso te hebben. De link was gelegd.

De eerste commercial en het product werden een groot succes, en het merk en de acteur werken nog steeds samen. Voor Top of Flop werd de meest recente commercial getest. Die test moet uitwijzen of Clooney en Nespresso nog steeds zo goed bij elkaar passen en deze communicatievorm nog effectief is.

Hoe scoort deze spot?
Ook de laatste spot van Nespresso scoort uitstekend. De spot is bij ruim 50 procent van de doelgroep effectief. Deze consumenten zijn zowel gegrepen door de executie (vorm en uitvoering van de commercial) als door de boodschap.

Wat maakt deze spot succesvol?
De spot heeft een hoge attentiewaarde. Consumenten vinden de spot sympathiek, leuk/grappig en George Clooney krijgt nog steeds zeer hoge rapportcijfers. Daarnaast is de verhaallijn duidelijk, simpel en aansprekend. Consumenten spelen ook terug dat ze het leuk vinden dat er weer een nieuwe commercial is en dat ze de spots nog steeds leuk vinden. De commercial is ook goed in staat om merkgevoelens te bevestigen en te versterken.

De penetratie van Nespresso is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Toch lijkt er nog steeds ruimte voor verdere groei en deze commercial gaat daar zeker bij helpen.

Lees het hele verhaal in het maartnummer van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in