Telecombedrijf wordt supermarkt


Ooit groeiden de bomen in de telecombranche de hemel in. Bedrijven als Deutsche Telekom, France Telecom en KPN acquireerden er driftig op los. Ze namen overal belangen in, omdat ze ervan overtuigd waren dat telecom de wereld ging beheersen. Maar nu hebben ze hun strategie honderdtachtig graden gedraaid. In het streven naar kostenbesparingen proberen de telecomconcerns zoveel mogelijk belangen af te stoten en bedrijfsonderdelen waar mogelijk te outsourcen. Daarin gaan ze rijkelijk ver: zelfs het vaste net geldt niet meer als kernactiviteit. Wat dan wel? Marketing wordt nog als core-business gezien, zo wijst een onderzoek van Boost, Allen, Hamilton uit. Ook activiteiten als netwerkplanning en het bundelen van producten in pakketten die voor de klant aantrekkelijk zijn, beschouwen de telecommers zelfs als essentieel. Voor de rest zijn er maar weinig bedrijfsonderdelen waar de telecombedrijven geen afstand van willen doen. Zelfs de callcenters waar de klant naar toe belt met vragen, komen ervoor in aanmerking om uitbesteed te worden. Al met al lijkt het erop dat telecomconcerns gaan uitgroeien tot supermarkten, waar consumenten en bedrijven terecht kunnen voor hun communicatiebehoeften. De producten zelf worden daar niet meer gemaakt. Dat zal de klant weinig uitmaken, zo denkt men in telecomland. Zolang kwaliteit en service maar gegarandeerd zijn.
<#FONT SIZE=1>Bron: wirtschaftswoche<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid