Deze technologische trends gaan marketing en retail veranderen


Dat technologische ontwikkelingen meer dan ooit onmisbaar en relevant zijn voor merken en marketeers, bleek wel uit de belangstelling voor de vierde editie van het SXSW Update 2015, dat onlangs werd georganiseerd in B. Amsterdam door creatief digitaal bureau 3sixtyfive in samenwerking met Adformatie.
Een kleine tweehonderd belangstellenden maakten in B. Amsterdam kennis met de belangrijkste trends, innovaties en startups van SXSW Interactieve.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHieronder de vier belangrijkste technologische ontwikkelingen zoals die aan de orde kwamen tijdens SXSW Update 2015.
1. Intimate Human/Tech Relations
Ex Machina - Official International Trailer 1 (Universal Pictures) HD
Videotrailer 'Ex machina'
De relatie tussen kunstmatige intelligentie en mensen wordt, als we op Hollywoord films afgaan steeds meer bedreigend, volgens 3sixtyfive wordt deze echter steeds intiemer.
De intimate human tech relation staat voor een ontwikkeling van enerzijds mensen die zijn vol gehangen met technologisch gemak en anderzijds robots die beschikken over 'menselijke gevoelens'.
robot_hotel.JPG
Een merkwaardige toepassing van robots is te vinden in Huis Ten Bosch, niet in Den Haag maar in Japan. In dit themapark is een compleet Nederlands dorp nagebouwd. Heel bijzonder is het Henn-na Hotel ("Vreemd Hotel"); een hotel dat deze zomer de deuren opent en waar je geen ‘levende’ kamermeisjes, receptionisten of portier tegenkomt, maar wordt bediend door humanoid robots.
2. Internet of Self
Ook wel bekend als het Internet of Smart Things. Huishoudelijke apparaten, lampen of garagedeuren die je met een app kunt bedienen zijn meestal nog niet echt ‘smart’. Je moet ze nog gewoon bedienen. Internet of Self draait om apparaten die reageren op jou. Dus jouw fysieke gesteldheid of gemoedstoestand laat alles om je heen aanpassen.
sxsw.JPG
De Volvo die je in de gaten houdt en de besturing over neemt en inparkeert als de chauffeur in slaap dreigt te vallen
Misfit Bolt Wirelessly Connected Smart Bulb
De Misfit wekker die een zonsopgang simuleert als jij klaar bent om wakker te worden.
3. VR in marketing en retail
De belofte die Virtual Reality al jaren in zich heeft, komt in 2015 echt uit. Oculus Rift is de eerste echte VR headset met realistisch weergave. Oculus en andere VR-bedrijven halen enorme investeringen binnen van bedrijven als Facebook en Google en merken lanceren in hoog tempo nieuwe VR-experiences.
Dat de entertainment sector dankbaar gebruik maakt van VR voor games, concerten en films,spreekt voor zich. Zo is Facebook een eigen VR-filmstudio begonnen. Maar ook retail-, travel- en fashionmerken onderzoeken hoe zij VR kunnen inzetten om hun klanten een nieuwe beleving te bieden.
Enkele voorbeelden:
The Topshop Virtual Reality Experience AW14
De eerste VR modeshow van Topshop.
The Volvo XC90 Experience - Volvo
Volvo’s virtuele proefrit.
4. Format thinking is dead
Concurrentie van webshops heeft het oude format denken van retailers achterhaald gemaakt. Technologie heeft definitief zijn weg gevonden in het retailkanaal en wordt ingezet om ervaringen persoonlijker te maken. Ook wordt technologie ingezet om de consument het gemak van een online shop te bieden in de winkel.
FACE by Holition
Je telefoon als magische spiegel voor make-up advies.
The Whoosh Fitting Room
Makkelijk ‘browsen’ in de winkel.
Instacart "It's Amazing"
Boodschappen binnen een uur geleverd met Instacart.
Deze laatste video is teven een mooi voorbeeld van hoe nieuwe technologie en startups bestaande merken kunnen helpen, zo bleek uit de toelichting van 3sixtyfive's John Meulemans. Wholefoods is in september 2014 een partnership gestart met Instacart en online shoppers bestellen 2,5 maal zoveel als offline shoppers.
Waarmee eens te meer is aangetoond dat nieuwe technologie geen bedreiging hoeft te zijn voor bestaande merken. Dit was ook de achterliggende boodschap van deze middag aan marketeers: omarm technologie, want het is de driver achter nieuwe klantervaringen, betere diensten en persoonlijke beleving.
#SXSWUPDATE 2015
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid