Overslaan en naar de inhoud gaan

Online campagnes komen op gang, GroenLinks-PvdA spenderen veruit het meest

Partijen gaven in een week 100 duizend euro uit bij moederbedrijf Google en Meta. GroenLinks-PvdA goed voor 41 duizend euro.
Posts van politieke partijen op Instagram
Posts van politieke partijen op Instagram
Posts van politieke partijen op Instagram
Posts van politieke partijen op Instagram

Ook online is te merken dat de verkiezingscampagne langzaamaan op stoom komt: de uitgaven van politieke partijen aan advertenties beginnen op te lopen. Halverwege oktober gaven zij in een week samen ruim 100.000 euro uit aan advertenties bij de moederbedrijven van Facebook en Google, melden onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam. Voor het eerst in de campagne komen de wekelijkse uitgaven boven deze grens uit.

related partner content for mobile comes here

GroenLinks-PvdA heeft met afstand het meest uitgegeven: ruim 41.000 euro. Daarna volgen Volt (20.000 euro) en D66 (9000 euro). Onderzoekers hebben dit vastgesteld op basis van gegevens die de internetbedrijven hebben vrijgegeven over de periode van 19 tot en met 25 oktober. De sociale media TikTok en X delen amper gegevens over uitgaven aan politieke advertenties en zijn daarom niet meegenomen in de analyse.

Nieuw Sociaal Contract en de VVD - die hoog staan in de peilingen - geven nog weinig uit aan politieke advertenties. De liberalen hebben in een week circa 1600 euro uitgegeven en de partij van Pieter Omtzigt heeft voor zover bekend nog helemaal niet geadverteerd bij de genoemde techbedrijven.

In de advertenties van GroenLinks-PvdA gaat het vooral over de standpunten van de samenwerkende linkse partijen, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat, wonen en beleid tegen racisme. Het gezicht van lijsttrekker Frans Timmermans is weinig te zien. Volt heeft vooral de portemonnee getrokken om een filmpje onder de aandacht te brengen waarin lijsttrekker Laurens Dassen het klimaatstandpunt van de partij uitlicht.

Politieke partijen geven tijdens verkiezingscampagnes doorgaans tonnen uit aan onlineadvertenties. Tijdens de verkiezingscampagne voor de Kamerverkiezingen van 2021 kwamen de gezamenlijke uitgaven boven de 2 miljoen euro uit. Tot nu toe hebben partijen hier veel minder aan uitgegeven. Door de vroege val van het kabinet hebben partijen weinig tijd gehad om hun campagnekassen te vullen. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in