Overslaan en naar de inhoud gaan

Drie wijze marketing lessen van marketingbaas Astrid Kortekaas

Hoe balanceer je als best bezochte dierentuin van Nederland op de soms wankele scheidslijn tussen commercie en een inhoudelijke boodschap?
Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

Marketing lessen Astrid Kortekaas Blijdorp
Marketing lessen Astrid Kortekaas Blijdorp
Marketing lessen Astrid Kortekaas Blijdorp
Marketing lessen Astrid Kortekaas Blijdorp

In de serie Marketingbazen, geproduceerd door Big Shots in samenwerking met NIMA Young Professionals, geven de beste marketeers van Nederland superslimme inzichten aan de hand van hun eigen producten. In deze aflevering staan de dieren van Diergaarde Blijdorp en Astrid Kortekaas (hoofd marketing, communicatie en educatie) centraal.

Les 1: Spreek vanuit je hart

Hoe kijkt Blijdorp tegen marketing aan en wat is hun succesformule? Volgens Astrid Kortekaas is het van belang dat je de boodschap die je wilt overbrengen moet voelen in je vezels en deze verhalen vertellen vanuit je hart. Blijdorp balanceert op de scheidslijn commercie versus inhoudelijke boodschap: bij mooie gebeurtenissen als de geboorte van leeuwenwelpjes is het voor Blijdorp ook van belang om aandacht te vragen voor dit ernstig bedreigd dier. “Hoe maak je van de welpjes ambassadeurs voor de broers en zussen in India?”

Les 2: Durf ideeën los te laten en begin opnieuw

Wanneer het nestje van een weversvogeltje het vrouwtje niet kan bekoren, knipt zij het nestje los en kan het mannetje opnieuw beginnen. De marketing les: Verlies je niet in het feit dat je zelf vindt dat het een geweldig idee is wat je verkoopt. Vraag jezelf af: Heb ik het wel goed begrepen? Durf alles los te laten, opnieuw te beginnen en achterhaal waar jouw doelgroep nu echt behoefte aan heeft?

Les 3: Een doodnormaal product kan een emotievol product worden

Achter ieder product zit een verhaal, ga dat verhaal vertellen. Neushoorns worden gestroopt omdat men denkt dat de hoorn potentie verhogend werkt. Er zit niets magisch aan een neushoornhoorn, maar toch worden deze dieren afgeslacht voor hun hoorn. Een doodnormaal product kan een emotievolproduct worden door het verhaal erachter te vertellen. Wees nieuwsgierig, probeer uit te zoeken wat de emotie is achter jouw producten of diensten en ga dat verhaal vertellen.   

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

NIMA Young Professionals inspireert young marketingprofessionals onder andere door een kijkje in de keuken van A-Merken tijdens de Top Marketing Tours-events. In 2019 zijn ze te gast bij HEMA, Blijdorp, Jumbo, Nationale Nederlanden en KLM. Lid worden, en hun evenementen bijwonen? Check NIMA.nl/yp.

Big Shots is een online video-agency uit Amsterdam die werkt volgens het credo 'Make It Worth Sharing'. Onderverdeeld in de specialisaties Campagnes, Series, Corporate en We Explain, biedt Big Shots bureaus, merken en publishers creatieve en onderscheidende films en series, gemaakt voor het digitale tijdperk. Meer zien? Check Bigshots.nl. 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Jenny

Check here : https://www.krogerfeedback.us/

naina

Getting the discount coupons, rewards are possible with sweepstakes - https://surveysaga.com/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in