Overslaan en naar de inhoud gaan

De 5 meest foodloze internationale kerstcommercials van 2023

Hét seizoen voor het lekkerste eten wordt dit jaar met uitzonderlijk weinig eten ingeluid.
Kerstcampagne Lidl
Kerstcampagne Lidl
Kerstcampagne Lidl
Kerstcampagne Lidl

Op de internationale markt zien we weinig verheerlijking met mals vlees, geurige groenten, rijke sauzen en dromerige deserts met knapperige karamelkorst. Wat is het werk dat opvalt?

related partner content for mobile comes here

Lidl - A Magical Christmas

Ook hier bar weinig food, maar toch noemenswaardig. Lidl’s eerste pan-europese Kerstcampagne is een feit - deze CGI-film over een wasbeer in de kou draait in 30 (!) landen, waaronder Duitsland en en VK. Het maar liefst 105 seconden lange epos eindigt aan een eettafel die dientengevolge drie keer is gedraaid met verschillende gerechten.

Bureau: BBDO Düsseldorf
Regie: Dorian & Daniel @Zauberberg

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

McDonald’s - Fancy a McDonald’s This Christmas?

Leo Burnett in Londen heeft een wereldhit gescoord met Raise your Arches, een film die uiteindelijk in meer dan 30 markten is ingezet. Het construct - lift je wenkbrauwen als een universeel teken voor een tripje naar de Mac - is identiek. Wederom volgt een theatrale, wat langdradige film met eighties soundtrack. En niet één burger te zien.

Bureau: Leo Burnett London
Regie: Shannon Murphy @Smuggler

Waitrose & Partners - It's Time For The GOOD Stuff

Waitrose maakt een film over een heerlijk luidruchtig huisfeest. Het eten staat centraal: The Good Stuff. Onder vrolijke begeleiding van Depeche Mode’s ‘I Just Can’t Get Enough’ gaat er vanalles mis maar: ‘It’s ok. There’s more cheese.’

Bureau: Saatchi & Saatchi
Regie: Autumn De Wilde @Anonymous Content

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Marks&Spencer - Christmas Food

Marks&Spencer komt met een geestige film over Left en Right, twee verdwaalde wanten, met de stemmen van steracteurs Ryan Reynolds and Rob McElhenney. Er volgen nog kilo’s heerlijke foodbeelden in de productfilms, die traditioneel door Britse baas Gus Filgate worden gedraaid. Daar kan menig Nederlandse retailer wat van leren. Steevast winnaars met geweldige producten als ‘koekjes in een Snowy Christmas Projection Tin’. Wie wil dat nou niet?

Bureau: M&S In House
Regie - Animation: Dom & Nic @Outsider
Regie - Food: Gus Filgate @Bite Collective

Ocean Spray - Power Your Party

Vorig jaar kwam Ocean Spray, de licht rebelse maker van cranberry-producten, met de winnaar aller kerstfilms (jiggle jiggle, remember?). Dit jaar een vervolg, waarin oma de punch een klein tikkie geeft met een metaforische swirl asl gevolg.

Bureau: Orchard
Regie: Jeff Low @ Biscuit

De kerstbonus: KFC - Christmas 2023

En ja, er stond Top 5, maar sommige dingen moeten gewoon. Als klap op de vuurkorf, de absolute winnaar: KFC buigt zich over de vraag of we met kerst niet eens de sjieke kalkoen moeten fry-en in plaats van die ordinaire kip. Een hele film over product. Ondanks dat, spannend, opvallend én ontzettend geestig.

Bureau: Mother London
Regie: Eros Vlahos @MindsEye
 

Olaf van Gerwen is food & drinks-specialist bij Chuck Studios.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in