Overslaan en naar de inhoud gaan

Het roemruchte PR-bureau Winkelman Van Hessen stopt ermee

Het splitst zich op in drie nieuwe ondernemingen: Agency, Banka Media en Donkergroen creators.
V.l.n.r. Ton Winkelman en Johan Coops (Agency); Erik Graadt van Roggen (Banka Media); Ralph van Hessen (o.a. Big Improvement Day); Ivo…
V.l.n.r. Ton Winkelman en Johan Coops (Agency); Erik Graadt van Roggen (Banka Media); Ralph van Hessen (o.a. Big Improvement Day); Ivo…
© Winkelman van Hessen
V.l.n.r. Ton Winkelman en Johan Coops (Agency); Erik Graadt van Roggen (Banka Media); Ralph van Hessen (o.a. Big Improvement Day); Ivo…
V.l.n.r. Ton Winkelman en Johan Coops (Agency); Erik Graadt van Roggen (Banka Media); Ralph van Hessen (o.a. Big Improvement Day); Ivo…
© Winkelman van Hessen

Winkelman van Hessen is niet meer. Het bureau is opgesplitst in drie nieuwe ondernemingen, Agency, Banka Media en Donkergroen creators, die alle opereren vanuit het kantoor van Winkelman Van Hessen aan het Bankaplein in Den Haag.

related partner content for mobile comes here

De opsplitsing is een direct gevolg van de coronoacris en lockdown. Deze zette de events-tak van het bureau in een klap stil. ‘Al het perspectief viel daar weg’, zegt Ton Winkelman, die zijn bureau samen met Ralph van Hessen in 1979 oprichtte.

De afgelastingen van de events raakte het gehele bureau financieel hard. Dat versnelde over gesprekken over de toekomst van Winkelman Van Hessen.

Ton Winkelman: ‘We waren al een tijdje aan het nadenken hoe we de nieuwe leiders ruimte konden geven. Zij hadden andere ideeën over hoe zij het zouden willen inrichten. Door de crisis was het weinig vanzelfsprekend om met een ongedeeld bureau verder te gaan; we wilden niet het ene adviesteam gevoelig maken voor de economische situatie van het andere.’

Opsplitsing

Dit leidde tot de opsplitsing in drie nieuwe bureaus. ‘Er zit veel muziek in de verschillende onderdelen, met mensen die het wilden overnemen’, zegt Winkelman. ‘Het was logisch dat we op drie groepen terechtkwamen als beste oplossing. We houden de mensen die de groepen leiden bij elkaar, en kunnen met nieuwe energie, want die is er zeker, weer verder.’

De oprichters hebben hun aandelen verkocht aan de nieuwe eigenaren van de bureaus. Ralph van Hessen is niet meer bij een van de nieuwe ondernemingen aangesloten, maar blijft betrokken bij zijn Big Improvement Day

Winkelman zelf heeft nog een klein aandeel van Agency, waar hij ook voor gaat werken. De leiding komt er in handen van Johan Coops.

Het tweede bureau, Banka Media, wordt geleid door Erik Graadt van Roggen, die al als partner en directeur verbonden was bij Winkelman Van Hessen. Het bureau richt zich vooral marketing en communicatie voor A-merken.

Ivo Nederpelt en Romy Fortuin gaan Donkergroen Creators leiden. Dit richt zich op  communicatie, procesbegeleiding en evenementen, voornamelijk op het gebied van, innovatie en duurzaamheid.

Steeds kleiner

Met de opsplitsing komt er een einde aan een tijdperk in PR en communicatie. Winkelman Van Hessen groeide uit tot een van de grootste bureaus op dit gebied in Nederland. Nadat de oprichters in 2010 zich uit de dagelijkse leiding terugtrokken en de leiding overgaven aan Hanneke Verburg en Carien Mulder maakten ze in 2015 hun comeback bij het bureau.

De laatste jaren ging het naar verluidt veel minder met het bureau. In 2010 zou het nog ruim 80 medewerkers hebben, in 2016 communiceerde het nog dat er 46 mensen in dienst waren, bij de overgang nu naar drie nieuwe bureaus zijn dat er 15.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Frank Körver

Jammer dat er een einde komt aan de naam Winkelman Van Hessen. Toch altijd een begrip geweest. Succes dames en heren. Volle kracht vooruit. Groet, Frank Körver (Wepublic)

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in