Premium

Middenklasse groeit wereldwijd naar 100 miljoen

En dat zorgt voor nieuw consumentengedrag, aldus onderzoek van Credit Suisse.

De laatste 2 jaar hebben wereldwijd bijna 100 miljoen huishoudens de middenklasse-status bereikt. En dat zorgt voor nieuwe soorten consumentengedrag.

Optimisme over de economie en de opkomst van grote groepen jonge consumenten spelen een belangrijke rol in deze ontwikkelingen, net als e-commerce: het aantal internetgebruikers dat online shopt groeide in de opkomende landen naar 30 procent in 2015 (27 procent in 2014). Online banking en reizen zijn populair: 28% van de respondenten maakt gebruik van online bankierdiensten, 15 procent gebruikt het internet voor reisproducten en -diensten.

Credit Suisse liet door Nielsen voor de zesde maal de ontwikkelingen in consumentengedrag in opkomende markten . 16.000 consumenten in 9 opkomende landen werden face-to-face ondervraagd. Het betreft de landen Brazilië, China, India, Indonesië, Mexico, Rusland, Saoedi Arabië, Zuid-Afrika en Turkije. De respondenten kregen zo’n 100 vragen voorgeschoteld die de basis vormen voor profiel-, sentiment en gedragsanalyses. En werd het potentieel van specifieke producten en merken in deze landen onder de loep genomen.

E-commerce
Volgens de onderzoekers zou de online retailmarkt in de onderzochte landen kunnen groeien naar 2,5 biljoen dollar in 2025. De grootste e-commercekansen zijn in India te behalen: het gemiddelde loon van de Indiase respondenten is de laatste tijd namelijk met dubbele cijfers gegroeid. De groei van smartphonebezit en internettoegang doen daarnaast e-commerce versnellen.

Er zijn niet zo heel veel grote merken actief in India, maar de onderzoekers zien snelle groei van consumptie in sommige categorieën, zoals smartphones en dameshygiëneproducten. Maar ook de bier- en parfumverkoop gaan erg goed.

Jonge chinezen stuwen consumptie
Vooral in China maken jongere consumenten impact. De doelgroep tussen de 20 en 30 jaar oud dragen de komende 5 jaar voor 35 procent bij aan de totale consumptie in China. Dat percentage ligt nu op 15 procent. Internetpenetratie in China ligt nu op 80 procent, smartphonepenetratie op 90 procent (voor eerder genoemde leeftijdsgroep).

Credit Suisse schat dat online verkopen in China tot 2018 jaarlijks zullen stijgen met 20 tot 26 procent. Goed voor 16% van de totale retailomzet in China in 2017.

Volgens de onderzoekers is er relatief optimisme onder consumenten in India, China en Saoedi Arabië, maar zijn consumenten in Rusland, Zuid-Afrika en Brazilië negatiever.

Merken
Lokale smartphonemerken spelen een grote rol in de versnelling van e-commerce in opkomende markten. Dankzij lokale en innovatieve platforms, denk aan chat apps als QQ en Wechat, zie je meer aandacht voor lokale dan voor Westerse merken. Maar dat betekent niet dat Westerse merken geen kans maken; in 2015 zie je de smaak veranderen richting buitenlandse merken. Mensen die zich premium merken kunnen veroorloven, kiezen graag voor Westerse merken.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie