Premium

Hogere conversie via opt-in-messaging: dit is de Nederlandse app ShopPop

ShopPop is een dienst voor Shopify-webwinkels. De oprichter legt uit hoe die bewezen een hogere conversie noteren via zijn opt-in-messaging.

Tim Heineke (l) en Ashwin Blauw
Afbeelding: aangeleverd

Nu de privacyregels steeds strikter worden en het einde van de third party cookie dichterbij komt, experimenteren merken met andere methoden om in contact te komen én te blijven met potentiële klanten. Het Nederlandse bedrijf ShopPop laat Shopify-webwinkels opt-in-berichten sturen naar geïnteresseerde websitebezoekers om de conversie te verhogen. Oprichter Tim Heineke en zijn compagnon Ashwin Blauw leggen in gesprek met Adformatie uit wat ShopPop doet voor webwinkels.  

Heineke zat jaren in de direct-to-fan-industrie, als oprichter van distributiesoftware voor duizenden platenlabels. Hij verkocht de dienst en startte Shuffler.fm, waarmee gebruikers nieuwe muziek konden ontdekken. Het werd één van de best beoordeelde apps wereldwijd in Apple’s App Store. In 2016 startte Heineke ShopPop, een dienst speciaal voor de honderdduizenden webwinkels die het platform Shopify gebruiken. Blauw haakte vorig jaar aan na een carrière in de retail en distributie om ShopPop bij meer webwinkels onder de aandacht te brengen. Meerdere vaste developers ontwikkelen ShopPop.  

Wat ShopPop doet

Blauw noemt ShopPop bij uitstek een direct-to-customer-dienst. Een die qua aanpak goed past bij merken wiens klanten vaker ook fans zijn. Heineke somt kleding- en schoenenverkopers Patta, Colourful Rebel en ETQ op als enkele van zulke merken – niet toevallig, ook klanten van ShopPop.  

Eenmaal geïnstalleerd binnen de Shopify-omgeving is de ShopPop-app op verschillende manieren te gebruiken, laten Heineke en Blauw zien op een laptop. ShopPop biedt diverse tools aan die te integreren zijn in productpagina’s van bijvoorbeeld schoenen en kleding. Klikt de websitebezoeker bij een paar schoenen op maat 44 en blijkt die uitverkocht? Dan maakt een subtiele knop de bezoeker erop attent dat hij een melding kan ontvangen als de maat weer beschikbaar is. Een klik op die knop maakt duidelijk via welk kanaal of welke kanalen die melding gestuurd kan worden. ShopPop ondersteunt Instagram, Facebook Messenger en WhatsApp – drie chatdiensten van Meta. De webwinkel bepaalt welke dienst(en) het wil gebruiken, waarna de potentiële klant zijn keuze bevestigt. Zijn de schoenen in maat 44 weer op voorraad, dan krijgt hij in de gekozen chatdienst automatisch een berichtje met een link naar de productpagina. Een webwinkel kan de klant op verzoek ook meldingen sturen voor een kortingscode, de release van een limited edition-collectie of een andere reden.  

Opt-in-marketing met hoge conversie

Deze vorm van marketing staat bekend als opt-in-messaging. Heineke noemt de marketingmanier veel effectiever en relevanter dan standaard e-mailmarketing. ‘Veel webwinkels sturen al jaren algemene e-mails naar hun hele klantenbestand, in de hoop dat een klein deel van de klanten tot conversie overgaat. Maar een groot deel van de ontvangers leest zijn reclame-inbox helemaal niet en voor de groep die het wel leest, zijn de mails niet altijd relevant. ShopPop draait het om en stuurt juist op het expliciete verzoek van de potentiële klant één gepersonaliseerd berichtje via een veelgebruikt kanaal als WhatsApp of Instagram.’   

Mooie marketingwoorden, maar de cijfers liegen er niet om. Heineke: ‘De openingsrate is gemiddeld tachtig procent. De gemiddelde conversie ligt tussen de zeventien en veertig procent, met uitschieters naar tachtig procent.’ Zijn compagnon Blauw haakt aan: ‘Bijna niemand gelooft zulke uitschieters, maar het is wel echt zo.’ Om zijn uitspraken kracht bij te zetten, toont Blauw wat statistieken van enkele Nederlandse webshops die ShopPop gebruiken. Die laten over de laatste maand inderdaad vergelijkbare openings- en conversiecijfers zien.  

Europese ambities

Nederland telt zo’n twintigduizend Shopify-webwinkels, zegt Heineke. ShopPop richt zich binnen deze groep op viertienhonderd websites. Het bedrijf kijkt ook naar Europa, waar in totaal zo’n honderdduizend Shopify-webwinkels actief zijn. Heineke noemt Europa voorlopig de hoofdtarget. ‘We wilden eerst de hele wereld veroveren, maar kwamen erachter dat je eerst je eigen achtertuin op orde moest hebben.’  

Prijsstelling in de war on talent

Wat opvalt aan ShopPop is de prijsstelling. Het bedrijf werkt met twee abonnementen, waarvan er één alleen automatische campagnes op Facebook en Instagram kan verzorgen. Het uitgebreidere abonnement biedt de eerder besproken manieren om via meldingen potentiële klanten te bereiken. Dit abonnement start bij 71 dollar per maand, waarbij een merk in die periode maximaal 750 notificaties kan sturen. Meer meldingen zijn te sturen met duurdere abonnementen – de duurste kost achthonderd dollar per maand en stuurt tot tienduizend notificaties.  

Heineke: ‘De prijsstelling werkt voor ons, maar is inderdaad erg scherp als je bedenkt hoeveel extra omzet webwinkels halen uit het gebruik van onze dienst. Ik sluit niet uit dat de abonnementsprijzen op termijn gaan veranderen.’ Heineke noemt de fors gestegen salarissen van ontwikkelaars in Nederland en daarbuiten als één van de argumenten om aan de prijzen te sleutelen. Details houdt hij liever voor zich, maar: ‘houd het op een verdrievoudiging, mede door het remote werken in de coronapandemie en de war on talent.’  

Lees verder: tijdens de war on talent zetten grote techbedrijven personeel op straat

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie