HEMA gaat uitbreiden naar Canada en de Verenigde Staten. In het najaar openen in het Canadese Toronto de eerste zelfstandige HEMA-winkels. Ook komen er shop-in-shops in de grootste filialen van supermarktconcern Walmart.
Topman Tjeerd Jegen mikt in Canada op termijn op zeker vijftig winkels. De gang naar de VS is in de eerste plaats alleen online, door huishoudelijke artikelen aan te bieden op de webshop van Walmart.
Noord-Amerika is na Europa en Azië het derde continent waar HEMA actief wordt. Eerder al zette de keten de stap naar het Midden-Oosten. Al die uitbreidingen zijn mogelijk door telkens met lokale partners in zee te gaan, die kunnen investeren in HEMA. Het bedrijf wil uiteindelijk een wereldwijd merk worden.
Jegen spreekt van een historische stap omdat HEMA-oprichters Leo Meyer en Arthur Isaac in Noord-Amerika bijna 100 jaar geleden voor het eerst kennismaakten met eenheidsprijzenwinkels. De HEMA-baas denkt dat Amerikanen erg geïnteresseerd zijn in het relatief voordelige en duurzame design van HEMA. Hij benadrukt dat het Walmart zelf was die HEMA benaderde, en niet andersom.
De uit 1926 stammende keten moet het wat betreft groei vooral hebben van zijn buitenlandse expansie. Ook de webshop wordt steeds belangrijker. In het eerste kwartaal steeg de omzet met 2,5 procent naar bijna 299 miljoen euro, terwijl de vergelijkbare opbrengsten in Nederland min of meer gelijk bleven. Het nettoverlies liep op tot bijna 11 miljoen euro, van 6 miljoen euro een jaar eerder.
Jegen wijst erop dat het begin van het jaar altijd een mindere periode is voor retailers. Ook worden de cijfers volgens hem enigszins vertekend door boekhoudkundige effecten. De topman heeft er vertrouwen in later in het jaar weer positieve kwartaalresultaten neer te zetten. De laatste maanden zaten de vergelijkbare opbrengsten in Nederland alweer in de lift, zegt hij.
Sinds HEMA vorig jaar werd overgenomen door miljardair Marcel Boekhoorn is de grote schuld van de keten behoorlijk teruggedrongen. Toch drukken rentebetalingen op schulden volgens Jegen nog altijd op de winstgevendheid. De bestuursvoorzitter durft niet te zeggen wanneer HEMA weer een heel jaar zwarte cijfers kan schrijven.
Bron: ANP
Als ik me niet vergis klopt de kop van dit artikel totaal niet. HEMA verkoopt helemaal geen food producten in hun winkels buiten Nederland. Dus ook geen tompouce en rookworst in buitenlandse vestigingen.