'Muziekherinneringen' is gebouwd op wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat muziek mensen met Alzheimer kan helpen om een gevoel van welbevinden te krijgen en in sommige gevallen ook echt dingen van vroeger te herinneren.
Ruud de Langen, ceo Mindshare: 'De wereld om ons heen verandert snel, tegelijk blijft het feit dat muziek herinneringen prikkelt. Daarom blijven we trouw aan het inzicht en bouwen we verder aan de hand van nieuwe mogelijkheden en learnings tot een Muziekherinneringen 2.0.'
De campagne speelt zich nog steeds af binnen Spotify. Tijdens de campagne wordt iedereen - en met name mensen die naasten met dementie hebben - opgeroepen om muziek toe te voegen aan verschillende afspeellijsten. Want elk liedje kan een trigger zijn die een naaste met dementie helpt aan een positief gevoel.
Wouter van der Pauw, creatief directeur Brand New Telly: 'Dit jaar vertellen we het verhaal vanuit content. We gebruiken video uit de tv-serie Muziekherinneringen die op SBS uitgezonden is om te laten zien wat voor impact muziek kan hebben. Doel van de campagne is om met een minimaal budget op een impactvolle en indringende wijze de aandacht te vestigen op de hersenziekte dementie, waar Alzheimer de meest voorkomende vorm is.'
Jacqueline Stokman van Alzheimer Nederland: 'We zijn niet alleen bekroond met deze campagne, we hebben ook veel geleerd. Zo hebben we de flow van de site aangepast en alle middelen onder de loep genomen. Alle kennis hebben we gebundeld in Muziekherinneringen 2.0.'
Dit jaar is onder andere de mogelijkheid om via video te adverteren in Spotify nieuw. Daarnaast bestaat de campagne uit radiocommercials, online video en andere digitale uitingen.