Wieneke Buurman werkte de afgelopen vier jaar als interimmer voor diverse organisaties. Ook is ze - zes jaar inmiddels - voorzitter van beroepsvereniging Logeion. Met deze functie stopt ze 'statutair verplicht' in de loop van dit jaar. Dat bood haar ruimte voor een nieuwe vaste aanstelling.
Die vond ze in het noorden van het land, waar ze sinds 1 april werkt als directeur communicatie bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Negen vragen:
1. Gehunt of geschreven?
‘Getipt. Iemand uit mijn netwerk wees me erop dat het UMCG op zoek was naar een directeur communicatie en marketing. Ik had via een interimopdracht bij Treant, een zorginstelling in Drenthe, al enige ervaring met de zorgsector hier in het noorden van het land, en bovendien is het UMCG een complexe organisatie en maatschappelijk relevant. Daar bijt ik mij graag in vast. Ik ben er dus achteraan gegaan, en sinds 1 april hier aan het werk.'
2. Je zegt: een complexe organisatie. Waar zit dat in?
‘In de omvang. Er werken hier in totaal 13 duizend mensen, dat is een dorp op zichzelf. Daarnaast is het niet alleen een academisch ziekenhuis, maar hebben we ook een poot opleiding - gelieerd aan de faculteit geneeskunde van de Rijksuniversiteit Groningen - en er zit een heel grote researchpoot.’
3. Wie volg je op? Of betreft het een nieuwe functie?
‘Het is een nieuwe functie, het UMCG werkte voorheen altijd met een hoofd communicatie, die rapporteerde aan het hoofd P&O. Er is voor gekozen er een directeursfunctie van te maken, direct onder de raad van bestuur. Voor de organisatie is dit wel een stap.’
4. Het belang van communicatie wordt daarmee meer erkend?
‘Dat kun je zeker zeggen, en ook van marketing, want dat is expliciet onderdeel van mijn portefeuille.'
5. ‘Wat wordt jouw opdracht daarin de komende tijd?
‘Het communicatiebeleid en de afdeling moeten doorontwikkeld worden. Er gebeurde veel, daar kan wat meer focus in worden aangebracht, en het merk- en marketingdenken kan een slinger krijgen. Verder moeten we ons richten op de ondersteuning van de rvb en het UMCG op corporate niveau, en zorgen dat de organisatie zich goed ondersteund voelt.’
6. Wat moet er bij de doorontwikkeling van 'jouw'afdeling gebeuren, bijvoorbeeld met marketing?
‘Er waren hier niet niet veel marketeers, twee personen op de in totaal 45 medewerkers van de afdeling. Dat aantal zal moeten groeien. We werken hier met een matrixorganisatie, waarin er verschillende teams zijn. Een voor corporate communicatie, voor patiëntenzorg, research, opleiding en nog een team met contentspecialisten.’
7. Je bent woonachtig in het midden van het land. Groningen is niet naast de deur. Hoe ga je dat doen: reizen of verhuizen?
‘Ik heb in mijn periode bij Treant in Emmen gekozen om in hotels en B&B’s te overnachten, en twee keer per week weer naar huis te reizen. Van dat kofferbestaan heb ik geleerd; ik huur nu een appartement en ben doordeweeks vier dagen in Groningen. Zeker voor de inwerkperiod vind ik het belangrijk hier te zijn, later kies ik wellicht voor een iets meer hybride vorm van werken.’
8. Hoe reageerde het thuisfront?
‘Mijn echtgenoot heeft wel even gezucht, maar begrijpt het ook heel goed. Mijn dochter is het huis uit, dus dat maakte de keuze wat eenvoudiger.’
9. Je stopt dit jaar als voorzitter van Logeion, dan zit je statutaire periode erop. Heeft dat een rol gespeeld voor je overstap naar ‘Groningen’?
‘Ja dat biedt me wel ruimte. Ik zal later dit jaar aftreden, wanneer precies dat kan ik nog niet zeggen.Er is de afgelopen periode energie gestoken in het invoeren van de nieuwe structuur met de zogenoemde drie c's: commissies, communities en commlabs. Nu kijken we ook naar het besturingsmodel. Is dat nog toekomstbestendig? Willen we verder met de twee functies van zowel de betaalde directeur als de voorzitter? Zijn de leden op de goede manier betrokken? Met het vertrek van André Manning als directeur en de aflopende termijn van enkele bestuursleden, onder wie ik, is het goed moment dat te doen, om Logeion toekomstbestendig achter te laten.'