Als je aan een jonge man vertelt dat er een energiedrankje door z’n wodka zit, voelt hij zich meer dronken en durft hij meer dan wanneer hij wodka met een gewoon sapje drinkt. Zo laat nieuw onderzoek zien van de universiteit van British Columbia (UBC )en INSEAD Business School.
Yann Cornil, researcher bij UBC: ‘Red Bull heeft lang de slogan “Red Bull geeft je vleugels” gebruikt. Ons onderzoek laat zien dat dit type advertising mensen laat geloven dat het drankje intoxicerende effecten heeft. Terwijl dat natuurlijk niet zo is. Wanneer alcohol gemixt wordt met een energiedrankje en mensen weten dat, dan voelen ze zich meer dronken. Simpelweg omdat marketing zegt dat ze zich zo zouden moeten voelen.’
Andere experimenten waarbij mensen niet wisten dat ze een energiemixdrankje dronken, lieten dat effect niet zien.
De onderzoekers gaven aan 154 jonge mannen een cocktail van wodka, Red Bull en fruitsap. Tegen de helft werd gezegd dat er Red Bull in zat, de andere helft kreeg een ‘exotische cocktail’. Deelnemers moesten vervolgens enkele taken op de computer uitvoeren, waarbij hun gedrag werd bekeken, en in hoeverre men zich dronken voelde.
Gepercipieerde dronkenschap
Wat bleek: het benadrukken van het feit dat er een energiedrankje in de mix zat, zorgde voor een verhoging van de ‘gepercipieerde intoxicatie’. Er werd meer risico genomen en men was zelfverzekerder. Dat was zeker het geval onder de deelnemers die al geloofden dat energiedrankjes dit effect hebben als ze gemixt worden met alcohol.
Daarna onderzocht men in hoeverre de deelnemers bereid waren om auto te rijden. Deelnemers die wisten dat ze een energiemixdrankje hadden gekregen, hadden minder de intentie om in een auto te stappen.
‘Gezien de uitkomsten van het onderzoek, zou het verboden moeten worden voor fabrikanten van energiedrankjes om de ‘ontremmende’ effecten van hun producten te benadrukken in de promotie’, zo stelt Pierre Chandon, marketingprofessor bij INSEAD.’
|
Het onderzoek “Does Red Bull Give Wings to Vodka? Placebo Effects of Marketing Labels on Perceived Intoxication and Risky Attitudes and Behaviours,” is terug te vinden in het Journal of Consumer Psychology.
Bron: UBC
Beeld: 123rf