Overslaan en naar de inhoud gaan

Wetenschappelijk bewezen: Red Bull geeft je echt vleugels

De marketing achter energydrinks werkt: als je weet dat je alcohol gemixt is met een energiedrankje, voel je je meer dronken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Als je aan een jonge man vertelt dat er een energiedrankje door z’n wodka zit,  voelt hij zich meer dronken en durft hij meer dan wanneer hij wodka met een gewoon sapje drinkt. Zo laat nieuw onderzoek zien van de universiteit van British Columbia (UBC )en INSEAD Business School.

Yann Cornil, researcher bij UBC: ‘Red Bull heeft lang de slogan “Red Bull geeft je vleugels” gebruikt. Ons onderzoek laat zien dat dit type advertising mensen laat geloven dat het drankje intoxicerende effecten heeft. Terwijl dat natuurlijk niet zo is. Wanneer alcohol gemixt wordt met een energiedrankje en mensen weten dat, dan voelen ze zich meer dronken. Simpelweg omdat marketing zegt dat ze zich zo zouden moeten voelen.’

Andere experimenten waarbij mensen niet wisten dat ze een energiemixdrankje dronken, lieten dat effect niet zien.

De onderzoekers gaven aan 154 jonge mannen een cocktail van wodka, Red Bull en fruitsap. Tegen de helft werd gezegd dat er Red Bull in zat, de andere helft kreeg een ‘exotische cocktail’.  Deelnemers moesten vervolgens enkele taken op de computer uitvoeren, waarbij hun gedrag werd bekeken, en in hoeverre men zich dronken voelde.

Gepercipieerde dronkenschap
Wat bleek: het benadrukken van het feit dat er een energiedrankje in de mix zat, zorgde voor een verhoging van de ‘gepercipieerde intoxicatie’. Er werd meer risico genomen en men was zelfverzekerder. Dat was zeker het geval onder de deelnemers die al geloofden dat energiedrankjes dit effect hebben als ze gemixt worden met alcohol.

Daarna onderzocht men in hoeverre de deelnemers bereid waren om auto te rijden. Deelnemers die wisten dat ze een energiemixdrankje hadden gekregen, hadden minder de intentie om in een auto te stappen.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in