Opvallend is dat onafhankelijke bureaus opnieuw beter presteren dan de bureaus die deel uitmaken van een netwerk. Gezamenlijk realiseerden ze 8,6 procent omzetgroei. De omzert van de vijf grootste netwerken (WPP, Omnicom, Interpublic, Publicis en Havas) groeiden gemiddeld zes procent. De lijst van grootste pr-bureaus wordt aangevoerd door het onafhankelijke Edelman dat in 2012 665,6 miljoen dollar (505,4 miljoen euro) omzet draaide.
Wel nam bij de meeste bureaus uit de top tien de groei af. Zo ook voor Edelman. Alleen Ketchum en MSL konden nog dubbele groeipercentages tonen. Grootste stijgers komen niet verrassend uit de BRICK-landen. Het Chinese Blue Focus was de grootste groeier - met 39 percent, met als tweede het Braziliaanses FSB dat 14 procent meer omzet realiseerde.
Volgens Holmes Report, dat het onderzoek verrichte in samenwerking met International Communications Consultancy Organisation (ICCO), ligt de totale omzet van de branche op $11 miljard (8,35 mld euro) en werken er naar schatting wereldwijd 75.000 mensen bij bureaus. Het marktaandeel van de netwerkbureaus neemt dit jaar verder af (naar 40 procent van 50 procent twee jaar geleden) wat volgens Holmes onderstreept dat opdrachtgevers steeds minder vaak voor het ‘groter is beter principe’ gaan. ‘De groei in de markt komt duidelijk van kleine en middelgrote zelfstandige bureaus’, aldus Holmes.
Zorgwekkende ontwikkeling volgens het Holmes Report is dat de omzet per medewerker gedaald is van $ 151.000 (114.600 euro) naar $142.000 (107.800 euro) dit jaar. Dit kan duiden op een groei van activiteiten in developing markets (waar tarieven lager liggen), maar kan eveneens een indicatie zijn dat tarieven onder druk staan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!