Vivian Kowalski (29) vervult sinds 1 maart de functie van Creative Director bij social bureau Somention. Na een jaar in dienst maakte zij intern de stap naar de nieuwe functie en werd ze eindverantwoordelijk voor het creatieve team. Somention maakt met de aanstelling een bewuste keuze om talent intern op te leiden in plaats van extern aan te trekken. Kowalski vertelt meer over haar stap en de uitdaging om aan goed personeel te komen in de creatieve branche.
“Een jaar geleden begon ik bij Somention als Sr. Creative Copywriter. Het creatieve team groeide extreem hard en er was behoefte aan iemand die de groei in goede banen leidt, de kwaliteit bewaakt en het team kan begeleiden. Ik sprak met Diederik (CEO) over de ideale persoon, maar we kwamen er snel achter dat er bij social andere spelregels gelden. Het aantrekken van een ervaren rot is fijn voor de ervaring, maar sloot voor ons gevoel niet goed aan bij de dynamiek van een social bureau.”
“Social verandert elke dag. Om echt het verschil te maken, moet je snel kunnen schakelen en op de hoogte zijn van alle innovaties. Want alleen dan kun je creatief onderscheidend werk maken. Heel eerlijk: deze kennis hebben we al in huis. Dus waarom zouden we daar iemand extern voor aantrekken? Daar komt nog eens bij dat de écht ervaren Creatieve Directors niet zijn opgegroeid met social. Als je zelf niet op TikTok zit, dan wordt het lastig hier een toffe campagne voor te bedenken. Daarnaast liggen de budgetten op social een stuk lager. Het is de uitdaging om met minder middelen, meer mensen te bereiken. Dat vraagt om een ander soort creativiteit.”
“Toen de beslissing werd genomen dat ik Creative Director zou worden, hebben we een ervaren extern Creative Director ingehuurd. Hij heeft mij onwijs veel geleerd en extra bagage meegegeven om het team op weg te helpen. Aan de andere kant heeft het team hem meegenomen in de wereld van social. Een super leuke samenwerking waarmee we het afgelopen jaar de creatieve lat enorm hebben verhoogd. Dat zie je aan de pitches die we hebben binnengehaald, zoals: het Eurovisie Songfestival, Domino’s, The Bulldog, Grolsch, L’or Espresso, DAF en Senseo.”
“Wij hebben de afgelopen maanden veel nieuw talent binnengehaald en dat doen we vooral met onze positieve en open cultuur. Als mensen ons kantoor binnenkomen worden ze door iedereen begroet. Ik heb sollicitatiegesprekken gevoerd terwijl de vrijdagmiddagborrel al was begonnen en de muziek keihard aanstond. Diegene die kwam solliciteren vroeg direct: ‘Wanneer kan ik beginnen?’. Daarnaast bieden we mensen de kans om te doen wat ze écht leuk vinden en door te groeien. Als je wil, kun je hier in korte tijd hele grote stappen maken. Dat trekt mensen aan.”
“Door je ambitie uit te spreken en mensen hierin mee te nemen, creëer je onwijs veel energie. Onze ambitie is de #1 fan creating agency in Europa te worden en we nemen daar iedereen in mee. Als je op onze trein stapt, weet je ook waar je naar toe gaat. Dat werkt ontzettend motiverend. Op individueel vlak is het belangrijk dat je mensen laat doen waar ze goed in zijn en ze daar nóg beter in te maken. De mogelijkheid om je eigen talenten te ontwikkelen, dat maakt dat je samen tot grote hoogtes kunt stijgen.”
Over Somention
Als onafhankelijk social media bureau met meer dan 60 social natives, verzorgt Somention voor een groot aantal internationale A-merken de strategie, content creatie, social advertising, webcare en community management in 15 talen. Somention is in FONK100 uitgeroepen tot nummer 1 Content Creatie Bureau van Nederland 2021, categorie groot.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!