Premium

Uitzendbureau Unique stapt de metaverse in om solliciteren eerlijker en moderner te maken

Het Nederlandse uitzendbureau noemt solliciteren in de metaverse geen vervanger van andere kanalen, wél een aanvulling.

Een marketingafbeelding
Afbeelding: Unique

Unique, een Nederlands uitzendbureau dat dit jaar vijftig jaar bestaat, opent een ‘vestiging’ in de metaverse. In de online wereld kunnen werkzoekenden desgewenst anoniem in contact komen met recruiters van Unique. Digitaal solliciteren met een human touch is volgens Unique namelijk de toekomst, verklaart algemeen directeur Mandy Stevens de investeringen in het platform.

Met 43 vestigingen en zo’n 350 medewerkers hoort Unique bij de grotere uitzendbureaus. Het bedrijf plaatst wekelijks tot zevenduizend werkzoekenden bij werkgevers, en probeert dat op een zo eerlijk mogelijke manier te doen. Zo stapte Unique vijf jaar geleden als eerste uitzendbureau over op anoniem solliciteren, om zo discriminatie een halt toe te roepen. ‘Wij vinden het belangrijk om niet alleen te kijken naar het werkverleden van iemand. Het gaat veel meer om de persoon achter het cv. Door anoniem te solliciteren, staan de competenties en iemands talenten centraal. Dat past bij de werkwijze van Unique’, verklaart Stevens. De invoering van een antidiscriminatiebeleid en het aannemen van diversity recruiters (die klanten stimuleren om tot een inclusiever personeelsbestand te komen) zijn andere acties om het solliciteren eerlijker te maken, legt zij uit.

Metaverse als volgende stap

Werkzoekenden via een metaverse-omgeving in contact brengen met Unique is daar volgens de algemeen directeur een logische nieuwe stap in. ‘Ons motto is ‘Kijk verder’. Wij zetten al jaren in op digitalisering en willen voorop lopen in het solliciteren van de toekomst. Via de metaverse-omgeving willen we enerzijds doelgroepen aantrekken die we moeilijk bereiken via andere kanalen en anderzijds een diverse en inclusievere arbeidsmarkt stimuleren.’ Veel werkgevers hebben immers grote moeite om talent te werven, weet Stevens als geen ander.

De jongere generatie wil heus wel werken, maar stelt hogere eisen aan werkgevers en solliciteert steeds vaker niet meer via een traditioneel cv en een motivatiebrief. Bedrijven stappen daarom vaker over op online manieren om sollicitaties te ontvangen. Bijvoorbeeld door te WhatsAppen met een recruiter, door na het scannen van een qr-code in de supermarkt een sollicitatiegesprek in te plannen of door jongeren te bereiken via sociale media als TikTok. De metaverse-omgeving is een andere, nieuwe methode.

Unique metaverse
Afbeelding: Unique

Anoniem het gesprek aangaan

In de metaverse-omgeving van Unique, vanaf vandaag door iedereen gratis te gebruiken, kunnen werkzoekenden via een avatar rondlopen en op interactieve manieren hun vaardigheden en competenties testen. Het is ook mogelijk om via de chatfunctie het gesprek aan te gaan met recruiters van Unique, die in principe niet weten wie ze tegenover zich hebben. Dat komt omdat de werkzoekende zijn, haar of hen avatar zelf kan samenstellen, en die dus niet gelijk hoeft te staan aan het uiterlijk van de persoon. Stevens gaf haar avatar eerst ook een afwijkend uiterlijk en paste die later aan naar een die op haar uiterlijk lijkt – zie onderstaande afbeelding.

Unique metaverse
Mandy Stevens van Unique en haar avatar Afbeelding: Unique

Overigens hóeft het gesprek met de recruiter niet anoniem te verlopen. De werkzoekende kan als hij, zij of hen dat wil ook de microfoon en/of webcam inschakelen, en zo als het ware videobellen met de Unique-medewerker. Stevens: ‘Waar het om gaat is dat kandidaten vrij zijn om het in te vullen zoals zij willen.’

Unique investeert

De metaverse-omgeving van Unique is gebouwd op een platform van een derde partij. Unique draagt de investeringskosten alleen en belooft bij monde van Stevens de digitale omgeving te blijven door ontwikkelen. ‘We denken na over nieuwe mogelijkheden, zowel voor werkzoekenden als voor werkgevers.’ Er hangen nog geen concrete doelen aan de metaverse-omgeving, zegt ze. Als er in de eerste maand tien mensen op afkomen, haalt Unique de stekker er dus niet uit. ‘We geloven hier echt in op de lange termijn.’  

Campagne-uitingen

De start van de metaverse-omgeving van Unique kenmerkt zich met een lanceringsfeest in het Eye Filmmuseum. Unique gaat zijn entree in de metaverse de komende tijd verkondigen via betaalde online campagnes en zichtbaarheid in zijn eigen tientallen fysieke kantoren. ‘Veel van die kantoren bevinden zich goed in het straatbeeld en hebben digitale schermen naar buiten hangen’, licht Stevens toe. ‘Op die schermen draaien we verschillende campagnes. In veel vestigingen zal de metaverse-omgeving één van die campagnes worden.’ Medewerkers van Unique hebben onlangs een training gevolgd om in de metaverse te werken, en zijn dus ook bekend met het nieuwe project.

Stevens: ‘Het solliciteren via de metaverse-omgeving zal voorlopig geen vervanger zijn van andere sollicitatiemethoden, maar naar onze verwachting wel een aanvulling met groeipotentieel.’  

Credits:
Client: Unique
Agency: The Brand Father
Metaverse world-building platform: Ravel

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie