Sinds negen maanden werkt Yasmine Schouten (24) bij het Nederlandse kantoor van het internationale communicatie-, marketing- en PR-bureau, Weber Shandwick. Hier bepaalt zij, in samenspraak met haar klanten, gerenommeerde merken als Zwitsal, Dove, Robijn, Schär en Weber-Stephen barbecues, hun online marketingstrategie.
'Dit kan een social media-campagne, een online advertising- of influencermarketingstrategie zijn. Op basis van de doelstellingen die zijn gebrieft, kijk ik welke kanalen er het best ingezet kunnen worden. Soms is het een mix van kanalen, maar het kan ook zijn dat ik alleen een Instagram-campagne opzet.
We zien al langer dat influencers booming zijn, dus zet ik veel influencermarketing in om de merken waarvoor ik werk te promoten. Uiteraard na grondig onderzoek van de doelgroep. Laatst bijvoorbeeld hadden we voor het plantaardig voedingsmerk Garden Gourmet een vegan stamppot geïntroduceerd in een pop-up store. Door middel van onze influencer-campagne hadden we aangekondigd waar de stamppot te verkrijgen was en daardoor kregen we enorm veel proevers op bezoek. Ik ben ervan overtuigd dat door de aandacht van deze influencers de opkomst nog groter was.’
Schouten voelt zich als een vis in het water in de digitale wereld. ‘Wat ik zo leuk vind aan mijn baan is, dat ik niet alleen werk met veel verschillende merken, maar ook dat ik werk met diverse kanalen. TikTok bijvoorbeeld, is een relatief nieuw kanaal – in ieder geval als advertisingkanaal voor organisaties -, dat ik ontzettend interessant vind. Steeds vaker zet ik dit platform in om aandacht te vragen voor ‘mijn’ merken. Mooie van TikTok is dat je door het slimme algoritme, ook zonder heel veel volgers, toch viral kunt gaan met je boodschap. Ontzettend leuk om mijn klanten te laten zien wat de mogelijkheden zijn.’
Diversiteit geven we veel aandacht
Toffe projecten
Op de vraag wat Schouten het leukste aan haar baan vindt, hoeft ze niet lang na te denken. ‘Ik krijg hier de kans om me te ontwikkelen, mag hele toffe projecten doen voor hele mooie merken. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat Weber Shandwick een internationale organisatie is. Dat trekt me erg aan omdat het van jongs af aan al mijn wens is om ooit zelf nog eens in het buitenland te gaan werken. Regelmatig komen hier collega’s uit het buitenland om te werken of om presentaties te geven. Sowieso wordt hier veel kennis gedeeld. Zelf heb ik al eens gewerkt vanaf ons prachtige kantoor in Geneve en wil ik binnenkort een paar dagen vanaf een van de andere kantoren in Europa werken.’
Ook belangrijk voor mij is dat Weber Shandwick een maatschappelijk betrokken organisatie is. We doen regelmatig vrijwilligerswerk. Zo wandelen we bijvoorbeeld eens per maand met demente ouderen uit het verzorgingstehuis hier in de buurt, we doen pro bono-werk voor Unilever ten behoeve van de Voedselbank en voor de Bijenstichting. Ook geven we het thema diversiteit veel aandacht; hoe pak je dat aan in campagnes bijvoorbeeld. Daarnaast staat inclusiviteit binnen Weber Shandwick hoog in het vaandel en krijgen we regelmatig presentaties over dit thema. Én we hebben hier een flexibel feestdagenbeleid. Hierdoor kunnen we een 'traditionele' werkvrije feestdag ook inruilen voor een niet-feestdag, of niet-religieus evenement. Mooi toch?’
En de toekomst? ‘Ik wil nóg beter worden in wat ik doe, wil me blijven ontwikkelen, helemaal up to date zijn met alle digitale trends – we verdiepen ons nu bijvoorbeeld in de mogelijkheden die de Metaverse kan bieden - en in de verdere toekomst, zelf een team aansturen. Zou mooi zijn als dat ergens anders op de wereld is, want die buitenlanddroom die ik vroeger al had, zit er nog steeds in.’