“Persoonlijke televisie komt dit jaar waarschijnlijk naar Europa!”, een quote uit een artikel in NRC van directeur van de Consumentenproducten-sector van Philips van 18 februari 2000. Het betrof destijds de introductie van een televisie die een harde schijf bevat waarop vijftien tot dertig uur aan televisieprogramma’s kan worden opgeslagen. Wat een evolutie heeft het televisie landschap in de tussentijd gemaakt! We leven in een tijd waarin we content aangereikt krijgen op basis van onze specifieke wensen, behoeften en kijkgedrag. En waar de nabespreking van je favoriete tv programma vroeger niet verder kwam dan de woonkamer of het koffieapparaat, delen we onze social comments vandaag de dag samen met wel 8.000 medeliefhebbers!
De TV is onderdeel van het gezin
Terug naar waar het allemaal begon. Vanaf 1948 promootte Philips de televisie en in de loop van de jaren ’50 veroverde de TV een prominente plaats in het gezin. Als antwoord op de bezwaren en zorgen rondom de komst van deze kijkbuis werd gezegd dat de televisie het traditionele gezin niet bedreigt, maar juist versterkt. Door de decennia heen verbroederde Nederland voor de televisie, of het nu ging om de finale van het EK in 1988 of om de zoveelste affaire van Ludo in Goede Tijden. Het samen kijken naar programma’s en content is een activiteit waar anno 2017 nog steeds sterk behoefte aan is. Maar de wijze waarop we samen kijken is in de loop der tijd naar een volgend level geëvolueerd.
Vereniging van mede-liefhebbers en mede-fanaten
Het aantal schermen is verdrievoudigd in de afgelopen 65 jaar. Vroeger hadden we één scherm voor het hele gezin. Tegenwoordig hebben we naast televisies ook laptops, telefoons en tablets. Elk lid van het gezin kijkt naar hetgeen hij/ zij leuk vindt en wanneer hij/ zij het wilt. Is samen kijken dan verleden tijd? Niets is minder waar! Naast het feit dat we massaal met z’n allen naar programma’s als Boer Zoekt Vrouw, Wie Is De Mol en grote sportevents kijken, waar een bepaalde vorm van saamhorigheid om de hoek komt kijken, zorgt social media ook voor vereniging van mensen met dezelfde behoeften en interesses. Liefhebbers willen hun beleving met elkaar delen. In de jaren ’50 deed je dat voor de buis, maar in 2017 doen we dat op digitale wijze, met ons tweede (of derde) scherm.
Samen kijken leidt tot meer memorabele emotionele gevoelens
Eén van de beste voorbeelden is Boer Zoekt Vrouw, waarbij op zondag massaal ervaringen worden gedeeld naar aanleiding van het lineair uitgezonden televisie programma. Naast het feit dat dit programma ongetwijfeld in gezelschap wordt bekeken, wordt op social media ook de zoektocht gestart naar mede-liefhebbers. Uit onderzoek (Claremont McKenna College) blijkt zelfs dat het kijken in een groep leidt tot sterkere en meer memorabele emotionele gevoelens. We kijken weliswaar niet meer in alle gevallen fysiek samen, maar hebben wel nog steeds een sterke behoefte aan gezamenlijke beleving (en het delen van gevoelens). Van één op één sessies bij het koffieapparaat hebben we het nu ineens samen met 8.000 mede-liefhebbers over die ene geweldige aflevering van Boer Zoekt Vrouw. Onze wereld is daardoor aanzienlijk groter geworden. Dat deze saamhorigheid maar mag leiden tot oneindig veel sterkere en meer memorabele gevoelens.
Benieuwd naar de beste mogelijkheden om in te spelen op de memorabele emotionele gevoelens die loskomen bij het samenkijken anno2017? Of altijd al willen weten wat gesynchroneerd adverteren doet voor jouw campagne? Contact de TV specialisten van Mediaxplain*.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!