Deelnemers waren onder andere Bart Bockhout van
Dutch Exchange, David de Nood van EPN, Mathijs Wateler van Whyrobbierocks, Bart Zoetmulder van Hyves,, Raymond van der Kaay van Lost in the magic Forest, vertegenwoordigers van o.a. Fortis, de ING, KvK, Xing, Pitch management, Slionhead en meer.
Na een inleiding door ondergetekende, was er een presentatie door Gert Jan Kaaij, afdeling Venturing, over ING's Our Virtual Holland.in Second Life. ING realiseert zich dat het aantal bezoekers zwaar overdreven wordt, het moeilijk is je er te bewegen en dat ook de graphics etc. niet optimaal zijn. Het doel van ING in deze wereld(en) is o.a. ervaring op te doen, een creatief proces te starten om er andere campagnes vanaf te leiden, te kijken hoe de financiële dienstverlening er georganiseerd is. Ook brand awareness en publiciteit werden genoemd. Leren is dus het hoofddoel.Naast de hoofdpartners, zoals Philips, Rijksmuseum en Talpa, zijn er ook gewone community leden. De ING faciliteert het proces en de dagelijkse gang van zaken. 6 weken actief, de website genereerde 38.000 pageviews van 65 nationaliteiten (vooral Nederland). Het wordt Nederland in Madurodam style.
Michel Chatelin advocaat bij Faasen & Partners houdt zich vooral bezig met de juridische kant van het zakendoen op de virtuele werelden. Hij is recentelijk op bezoek bij Linden Lab geweest en deed verslag. Het viel hem op dat Linden Lab een gewoon bedrijf is, men ziet Second Life als platform dat men faciliteert, men wil eigenlijk niets met de community te maken hebben. Mensen moeten vooral hun eigen gang gaan. Linden Lab grijpt liever dus niet in (maar dat wist ik eigenlijk al).
Vervolgens een plenaire discussie over de door de ING geponeerde stelling " Second Life is stabiel en veilig genoeg om als bank financiële diensten aan te bieden". Als risico ziet men de volgende zaken:
Wie zijn de eigenaren van deze werelden en wat is hun macht. Blijft de technologie up-to-par. Avatar gedrag is niet te controleren. Imago schade. Organisaties doen er maar wat, ter afleiding van de werkelijke problemen in de werkelijke wereld. Gebrek aan regels (oud denken?).
Robert Daverschot van Human Potential gaf vervolgens een trendsessie over smaak- en spraakmakende voorbeelden van web2.0 toepassingen en businessmodellen ( Cadillac,Seats2meet.com, #page=HomePage.1174580284124-1228949053" title="#page=HomePage.1174580284124-1228949053">Red Bull met the "Can of Art" en Tribe wanted, ) als context tot het komen van scenario analyse ter afsluiting.
We (de deelnemers) hebben 2 scenario's neergezet, hoe de toekomst van het virtueel zakendoen er uit ziet, in de vorm van een "best-and worse" case, waarmee het virtueel ondernemen een soort bandbreedte heeft gekregen.
Zodra de studenten deze 2 scenario's hebben uitgewerkt zal ik daarvan melding doen op deze plek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!