De huidige chief customer officer bij ING, Vincent van den Boogert (48), wordt per 1 juni aangesteld als ceo van ING Nederland. Daarmee volgt hij Nick Jue op die ING Nederland leidde van 2010 tot nu. Van den Boogert heeft een marketingachtergrond. Voordat hij ‘chef klanten’ werd, was hij vier jaar directeur marketing ING Nederland (2010-2014). De overige functies die hij de bank bekleedde (vanaf 1995) waren overwegend commercieel van karakter.
Naar Duitsland
Nick Jue krijgt de leiding over de de Duitse tak van ING. Die benoeming is nog wel onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouder.
Financieel fit
Van den Boogert stond mede aan de basis van de klantenmissie 'mensen in staat stellen om zowel privé als zakelijk steeds voorop te blijven lopen'. In een interview met Tijdschrift voor Marketing zei hij daar in 2015 het volgende over: 'We willen mensen helpen en inspireren om financieel fit te worden. Dat is ons doel. Als klant, als mens, heb je dromen. Groot en klein. Van een huisje in Frankrijk tot op vakantie gaan. Voor al die plannen heb je geld nodig. Hoe mooi is het als er een instituut is dat jou helpt om die dromen te verwezenlijken?' (Lees het volledige interview hier.)
Silo's
Ook was hij één van de grondleggers binnen ING van een nieuwe manier van werken. Volgens Van den Boogert wordt de meeste vooruitgang bereikt op het snijvlak van disciplines en niet in silo's. In een interview met Tijdschrift voor Marketing eind 2016 zei hij daarover: 'Daarom hebben we nu ongeveer 350 teams van negen mensen met verschillende expertises die we squads noemen. Vroeger gingen mensen “in een project” en daarin vertegenwoordigden zij hun achterban: “Ik zit hier namens de afdeling marketing”. Nu is het zo: “Ik zit hier namens mijzelf vanwege mijn expertise”.'
Los maar op
Van den Boogert legde de rol van marketing in zo'n team als volgt uit: 'Mijn definitie van marketing is het duurzame antwoord op de vraag: waarom koop ik dit van jou? Marketing moet een reden geven om dit bij mij te doen. Met onze ING-app hadden wij in september het miljardste klantcontact dit jaar. Die app is dus een belangrijke reden om met ons te bankieren. Je moet die app elke keer beter maken. Marketing is belangrijk om die app te verbeteren, maar ook om mensen ermee in contact te brengen. Alleen, we hebben geen afdeling marketing meer. Het zijn individuen met veel expertise die kennis in zo'n team inbrengen. We hebben wel gespecialiseerde marketeers die bijvoorbeeld over het prijsbeleid nadenken of over communicatie naar de buitenwereld. In bijna al die squads zitten wel mensen met marketingexpertise. Maar wat je ziet, is dat de scheidslijn tussen marketing en IT dunner wordt. Beide werelden zullen elkaar daarom wel moeten begrijpen. De tijd dat je als marketeer een idee bij IT naar binnen gooide en “los maar op” riep en vervolgens doorliep, is echt over.’ (Het volledige interview is hier na te lezen.)