De autoradio is het meest populair voor het luisteren naar de radio en heeft de radio/stereo-installatie ingehaald (gebruik van respectievelijk 66% en 60% van de radioluisteraars). Dit blijkt uit het nieuwe Radio Platformonderzoek 2013 uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van RAB (Radio Advies Bureau).
Radio via internet
In de afgelopen acht jaar is het luisteren naar radio via internet toegenomen van 19% naar 36% (Bron: NLO). Dat betekent dat 5 miljoen mensen radio via internet beluisteren. Uit het RAB Radio Platformonderzoek blijkt dat ongeveer 4 miljoen Nederlanders dit de afgelopen maand hebben gedaan. In 2013 zien we dat bijna een kwart van de mensen die wekelijks radio via internet luistert dat via een app doet, een derde via een portal site en 59% direct via de site van het radiostation zelf. Van alle respondenten (online internet populatie) geeft ruim 75% aan géén gebruik te maken van online muziekdiensten.
Nederlandse radiomerken
De ontwikkeling van de digitale muziekdiensten is niet van invloed op het aandeel radioluisteraars van de gevestigde radiostations. 65% luistert alleen naar de ‘traditionele’ radiozenders, in 2011 was dit 64% en in 2009 63%.
DAB+
Uit het onderzoek blijkt dat de bekendheid van DAB+ hoger is dan verwacht, bijna 3 miljoen mensen geven aan ervan gehoord te hebben. Hiervan geven circa 700.000 mensen aan dat zij precies weten wat het is. Het landelijk DAB+ netwerk wordt dit jaar uitgerold in Nederland en er heeft nog geen communicatie plaats gevonden. Met name de betere geluidskwaliteit is voor zowel de huidige als de toekomstige DAB+ luisteraar de reden om via DAB+ te luisteren. Voor de mensen die nog niet via DAB+ luisteren, is ook de grotere keuze van radiozenders een belangrijke overweging om een DAB+ toestel aan te schaffen.
Over het onderzoek
Het RAB Radio platformonderzoek 2013 is uitgevoerd door Intomart GfK. De steekproef bestaat uit 5.567 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 online Nederlanders.
Sinds 2007 laat RAB elke twee jaar onderzoek doen naar het gebruik van de verschillende platformen bij de beluistering naar de radio. Het doel van het onderzoek is het in kaart brengen en nader specificeren van het radio luistergedrag.
Lees meer mobiel nieuws op Mobilemarketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!