#lekkersociaal 21: over het scannen van je maaltijd, Instagram posts bewaren, en getagde stories op je Insta

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over het filteren van je filter bubbel, een Q&A platform waar professionals je vragen beantwoorden, en hoe Pinterest het recept weet van het eten op je bord.

Helemaal lens 2.0
Vorige week vertelden we al over de visuele ontdekkingstool Lens, waarmee Pinterest je omgeving ‘scant’ en op basis daarvan pins laat zien met vergelijkbare items. Deze week een update: je kunt nu zelfs je maaltijden scannen en op basis daarvan receptinformatie krijgen van Pinterest! Omdat Pinterest hét platform is voor culinaire inspiratie, is de tool inmiddels slim genoeg om op basis van jouw foto vergelijkbare maaltijden mét recepten aan je voor te schotelen. Dus je bent aan het genieten van een smakelijke quinoa-maaltijd bij dat hippe tentje om de hoek en je denkt, dit wil ik thuis maken: Lens ‘m.



 

Likes bewaren voor future reference
Zat je ooit dubio over het wel of niet verwijderen van een oude Instagram post die eigenlijk niet meer in je feed past, maar wel heel veel likes heeft opgeleverd? Instagram kent de struggle en test nu een optie om je posts te archiveren in plaats van verwijderen. Voordeel is dat je de foto ook terug kunt plaatsen in je feed als je je alsnog hebt bedacht. Goed nieuws voor de twijfelaars onder ons.


 

Tell me a Story
Instagram Stories wil jou de optie geven om te kunnen zien wat er op dit moment gebeurt rond een onderwerp of plaats, dus kun je vanaf nu Stories doorzoeken. Deze functie wordt twee maanden na de lancering van een vergelijkbare update van Snapchat beschikbaar gemaakt voor gebruikers. Je kunt zoeken op een locatie of hashtag en krijgt dan een Story te zien die is samengesteld uit Stories van andere gebruikers die van deze locatie of hashtag gebruik hebben gemaakt. Het is overduidelijk dat Instagram de copycat is van alles wat Snapchat heeft gedaan of aan het doen is. En dat legt ze tot nu toe bepaald geen windeieren.



 

Facebook filtert je bubbel
Nog steeds bezig om uit je filter bubbel te breken? Facebook is al een tijdje bezig om haar gebruikers informatie te laten zien die van verschillende typen bronnen afkomstig is. Nu gaat het een stapje verder. Wanneer je een trending topic zoekt, krijg je niet meer een enkel artikel te zien, maar een carrousel met de meest populaire artikelen over het onderwerp afkomstig van diverse bronnen.

Om deze diversiteit van informatie te stimuleren, gaat Facebook meer aandacht geven aan haar Trending topics sectie, vooral op de mobiele applicatie. Op dit moment is het zo dat je deze topics ziet in het dropdownmenu wanneer je iets intypt in de zoekbalk, maar Facebook wil een sectie in je newsfeed integreren waarin de drie trending topics van dit moment worden weergegeven. Dit maakt het makkelijker voor mensen om deze content te ontdekken die hiervoor wat meer verborgen was.



 

Quora
Ken je Quora al? Het vooral in Amerika populaire platform is een Q&A site, waarop je anders dan bij bijvoorbeeld Yahoo Answers een profiel moet aanmaken om deze te kunnen gebruiken. Op deze manier streeft Quora ernaar om een platform te zijn waar de vragen worden beantwoord door personen die werkelijk kennis hebben over het betreffende onderwerp. Het platform bestaat al sinds 2009, heeft 190 miljoen unieke maandelijkse gebruikers en wordt gewaardeerd op 1.8 miljard. Sinds deze maand heeft Quora eindelijk een optie voor adverteerders: met een self service admanager kun je advertenties inkopen. Interessant wanneer je op zoek bent naar nieuwe, betrouwbare platforms om je merk te laten zien!


Zo. Jij bent weer helemaal up to date over al het social news. Snel de zon in. Geniet!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie