Premium

Jorieke de Vries vertrekt na 14 jaar bij Lidl, uitslag bureaupitch wederom uitgesteld

De Vries stopt per oktober, er is nog geen opvolger. De pitch tussen Alfred en Dept is 'on hold' gezet.

Jorieke de Vries vindt het tijd voor iets nieuws

Jorieke de Vries gaat na bijna veertien jaar Lidl verlaten. Ze startte haar carrière bij de supermarktketen in 2009 als marketingmanager, sinds 2016 is ze er actief als marketingdirecteur. De discounter laat weten dat De Vries heeft besloten haar loopbaan per oktober 'buiten Lidl voort te zetten'. 

Lidl: 'We respecteren haar keuze, maar betreuren het ook. We danken Jorieke voor haar tomeloze toewijding en de mooie campagnes die ze met het team heeft neergezet. Altijd scherp en met de nodige humor wist ze jarenlang onze klanten te binden en boeien. Daarmee heeft ze een belangrijke bijdrage geleverd aan het bouwen van het merk Lidl in Nederland.'

De Vries heeft haar besluit ongeveer een maand geleden bij Lidl intern kenbaar gemaakt. Er is nog geen opvolger, wel wordt er een nieuwe vacature uitgezet. De Vries verwacht 'als merkenbouwer pur sang' in een volgende baan wederom als marketeer actief te zijn; 'maar eerst even ont-Lidl-en'. 

Minder vrijheid

Als reden voor haar besluit noemt De Vries 'de centralisatie vanuit het moederkantoor Schwarz in Duitsland'. 'Een vooruitstrevende keuze, zeker voor een supermarkt. En echt passend bij Lidl. Het is ook een logische keuze, want door te centraliseren kunnen we efficiënter werken en in heel Europa een consistenter beeld neerzetten. Maar het had ook invloed op de vrijheid in mijn functie, waar ik veel waarde aan hecht. Bovendien vind ik het na al die jaren tijd voor iets nieuws.'

Terugkijkend zegt ze: 'Ik heb een prachttijd bij Lidl gehad. Vanaf het begin heb ik carte blanche gekregen om Lidl op de kaart te zetten. Toen ik er kwam, was er slechts een reclameafdeling met een paar fte. We maakten reclame voor hetgeen we inkochten. Toen we beseften dat Lidl enorm groeide, hebben we de transitie naar een volwaardige marketingafdeling (60 fte, red.) gemaakt, inclusief de introductie van een complete, gelaagde marketingkalender en 360-campagnes. In de jaren die volgden, heb ik samen met mijn team echt aan het merk gebouwd. Van Duitse discounter naar een supermarkt die niet meer weg te denken is uit Nederland.'

Pitch

Het vertrek van De Vries is tevens de reden dat de in april uitgeschreven bureaupitch -waarvan de uitslag al enige tijd op zich laat wachten- wederom is uitgesteld. Lidl schreef de pitch uit nadat het na vijf jaar afscheid nam van de samenwerking met Joe Public. In Adformatie liet De Vries eerder weten met 'zo'n vijftig bureaus te hebben gesproken', waarna Alfred en Dept als laatste twee overbleven. De uitslag staat 'voorlopig on hold', aldus Lidl.

De Vries: 'Ik heb de bureaus persoonlijk op de hoogte gesteld. Ik moet weer een beroep doen op hun geduld, dat is niet leuk. De beslissing wordt uiteindelijk door de nieuwe Jorieke genomen.' De bureaus Alfred en Dept wilden niet inhoudelijk reageren. Lees hier meer over de bureaupitch.

Lidl geldt na Albert Heijn als de grootste adverteerder van Nederland; in 2022 gaf de discounter 88,1 miljoen euro uit aan advertenties. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie