Lars Evers (Jellow) en Arjan Elbers (Getnoticed) bedachten de freelance funnel: een plan van zes simpele stappen waarmee managers binnen een organisatie zelf een optimaal inhuurproces voor freelancers kunnen inrichten. Zo heb je een efficiënt proces waarmee je sneller geschikte kandidaten vindt en ervoor zorgt dat ze ook een volgende keer voor jouw organisatie aan de slag willen gaan. In dit eerste deel van deze zesdelige serie lees je hoe jij zelf de ideale freelance funnel voor jouw organisatie bouwt.
Wat is een freelance funnel?
De beste freelancers voor je opdracht vind je eigenlijk op dezelfde manier zoals je andere werknemers of klanten aantrekt. Om van een potentieel geïnteresseerde koper een terugkerende klant te maken werk je met een sales funnel of verkooptrechter. Een potentiële nieuwe werknemer leidt je door je recruitment funnel. Ben je op zoek naar de beste freelancer? Dan bouw je als bedrijf een freelance funnel! De stappen zijn als volgt:
- Creëer een freelancen-bij-pagina
- Bouw een freelance pool op
- Onderhoud je freelance netwerk
- Zoek toegang tot andere netwerken
- Verbeter je opdrachtomschrijving
- Verduidelijk je inhuurproces
Creëer een freelancen-bij-pagina
Naast een werken-bij-pagina heb je een plek nodig waar je freelancers op laat landen. Een freelancen-bij-pagina. Op deze landingspagina staat informatie die relevant is voor deze specifieke doelgroep. Welke opdrachten heb je allemaal, wat is jouw visie op freelancers binnen het bedrijf, wat zijn de procedures, een testimonial van freelancers die bij je werken en niet te vergeten: een plek waar een freelancer zijn/haar profiel achter kan laten.
In de huidige arbeidsmarkt moet je als werkgever ook je pijlen richten op andere bronnen om talent te vinden. De freelance markt is een van die belangrijkste bronnen. Deze wordt steeds groter en belangrijker. Je kunt niet meer zonder een goed freelance recruitmentproces. Elke HR-organisatie heeft ‘goed werkgeverschap’ de afgelopen jaren als topprioriteit. Maar als je er niet heel snel voor zorgt dat je naast ‘goede werkgever’ ook een ‘goed opdrachtgever’ bent, dan mis je de boot. Vergeet niet dat freelancers een van je belangrijkste ambassadeurs zijn op de arbeidsmarkt.
Wees aantrekkelijk voor vaste werknemers én voor freelancers
Het komt nog te vaak voor dat opdrachtomschrijvingen voor freelancers met te weinig aandacht worden afgerond, terwijl vacatureteksten voor vaste functies vaak nauwkeurig worden geschreven. Hoe maak je die omslag?
Je kunt bijvoorbeeld starten met specifieke informatie voor freelancers. Denk hierbij aan:
- Wat voor opdrachten hebben jullie openstaan?
- Wat voor freelancers huren julle vaak in?
- Wat is de visie van de organisatie op freelancers?
- Hoe werkt het proces van werving & selectie?
- Hoe werkt het inhuur-, urenregistratie-, contract- of betalingsproces?
- Testimonials van andere freelancers die al eerder opdrachten hebben uitgevoerd.
- Waar kan ik laten weten dat ik geïnteresseerd ben in opdrachten bij deze organisatie?
Download de checklist
We hebben de vereisten voor de ideale freelance funnel in een handige checklist geplaatst. Stuk voor stuk tips en aansporingen die ervoor zorgen dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor freelancers. Download de checklist de ideale freelance funnel.
Maak het onderdeel van je employer branding
In een schaarse vaste en freelance arbeidsmarkt wil je als werkgever én opdrachtgever je aantrekkingskracht in het recruitmentproces maximaal inzetten. Door met een freelance funnel in je organisatie te werken geef je al een duidelijk signaal af dat iedere werknemer belangrijk is. Zie freelancers dan ook net als vaste werknemers en behandel ze ook zo. Betrek ze binnen de teams als een volwaardig teamlid. Wees dus een aantrekkelijke werkgever voor iedere professional, ongeacht de samenwerkings- of contractvorm.
"Ga voor een duurzame samenwerking, niet een eenmalige transactie. Wanneer je je recruitmentproces op orde hebt, dan huur je voortaan met weinig moeite de juiste freelancers in voor jouw organisatie."
Freelancers werken vaak voor kortere periodes bij organisaties dan vaste werknemers. Daarentegen brengen ze kennis en ervaring mee van meerdere organisaties waar ze voor gewerkt hebben. Zij vormen dan ook een ideaal uithangbord voor je organisatie, want zij kunnen goed werkgeverschap en goed opdrachtgeverschap vergelijken. Als opdrachtgever is het dan ook belangrijk om een vorm van relatiebeheer te faciliteren op je freelancen-bij-pagina.
In het volgende artikel over de ideale freelance funnel gaan we dieper in op de opbouw van freelance pools. Dit facet van de ideale freelance funnel is vaak onderbelicht maar kan enorm krachtig werken voor je organisatie in het vinden van nieuwe freelancers (via referral uit hun eigen netwerk) en het binden van freelancers waar je al naar tevredenheid mee hebt gewerkt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!