Aandacht voor well-being van je medewerker is beter voor iedereen (aflevering 2)

Een belangrijke voorwaarde voor een goede work-life balance is dat er autonomie is.

Johanna Keppens

De medewerkers van animatiestudio Volstok mogen in hun handen knijpen met een manager als Johanna Keppens. Zij zet vol in op well-being. Zij vertelde in de vorige aflevering op welke 7 manieren zij ervoor wil zorgen dat er balans is tussen werk en privé en dat de werkdruk lager is. In dit tweede deel vertelt ze wat nodig is om de interventies in te voeren en wat het oplevert.

Een belangrijke voorwaarde voor een goede work-life balance, zo begint Johanna, is dat er autonomie is. Medewerkers moeten eigenaarschap hebben, bijvoorbeeld over hoe zij privé-tijd tijdens kantooruren invullen. Willen ze onder werktijd sporten, dan is het hun eigen verantwoordelijkheid hoe ze dat organiseren. En dat werkt heel goed. ‘Ze krijgen het recht om daar vrij mee om te gaan en dat zorgt ervoor dat ze het heel correct doen. Er wordt echt geen misbruik van gemaakt. Dat is voor mij een van de succesfactoren.’

Minder werken vraagt om duidelijkheid

Vervolgens komt het aan op heel duidelijke communicatie. ‘Dat klinkt logisch, maar het is echt zoeken. Bij ons is het voor iedereen een optie om vier dagen te werken, zowel voor producers als creatieven en leidinggevenden. Dan is duidelijkheid heel belangrijk. De collega is er zelf voor verantwoordelijk om de klant te laten weten wanneer de niet-werkdag is en dat er intern een vervanger is, die ook goed op de hoogte is van de lopende zaken en er niet opeens veel workload bijkrijgt.’ Het gebeurde wel, zegt ze, dat iemand even rap een mailtje stuurde om een vrije dag aan te kondigen en dacht dat het wel zou loslopen. ‘Dan blijkt dat het helemaal niet losloopt en ontstaan er frustraties. Het is dus wel even zoeken naar de juiste formule die werkt voor iedereen.’

Puzzel, maar geen obstakel

De wetgeving in België maakt flexibele uurroosters moeilijk. Johanna neemt zichzelf als voorbeeld: ‘Ik werk vaak tot half 5, haal de kinderen, geef ze eten, stop ze in bed en ben na half 8 weer vrij om te werken. Voor mensen die in loondienst zijn wordt werken tussen 20.00 en 6.00 uur officieel echter gezien als nachtwerk. Bovendien is het een puzzel om scherp te hebben wie wanneer niet aanwezig is of wie nog ruimte heeft om extra werk over te nemen.’ Daarnaast betekent minder uren werken nog veel te vaak dat iemand in minder tijd evenveel werk moet doen. Daar waakt Johanna voor. ‘Je kunt dat alleen maar opvangen door extra mensen aan te nemen, waardoor je het flexibel kunt plannen. Daar moet je consequent in zijn.’ Toch zijn al deze zaken voor haar geen reden om flexibel of minder werken niet mogelijk te maken. ‘Want het levert meer tevreden, gemotiveerde en loyale medewerkers op, die langer in dienst blijven. Dat is het zeker waard.’

Reflecteren

Elke vrijdag krijgen medewerkers een pop-up op het scherm met de vraag: hoe was je week? Het is een van de dingen die ze leerde van het Zweedse zusterbedrijf Bsmart, dat net als Volstok deel uitmaakt van de overkoepelende groep PAKT. ‘Zij zijn veel verder op het vlak van work-life balance. Wij kunnen veel van hen opsteken.’ Op de pop-up móeten collega’s iets antwoorden, licht Johanna toe: ‘Dat mag een duimpje of een smiley zijn, of een lap tekst van vier pagina’s. Daarmee zitten we kort op de well-being van onze medewerkers. Je ziet gauw genoeg of iemand keer op keer zegt: het was heel druk, ik ben heel moe. Dat zijn red flags. Dan ga je sneller met iemand praten en kijken hoe we kunnen helpen.’

Sollicitanten vertellen ons vaak dat ze hebben gehoord dat we een goede werkgever zijn. Dat is een prachtig compliment.

Ambassadeurs

Een mooi verhaal? Dat niet alleen, vindt Johanna. ‘Ik wil het echt uitdragen. En dat zit in kleine dingen. We checken regelmatig even in bij de werknemer: ben je nog blij waar je zit? Wat zijn je ambities voor de toekomst? Wil je iets met opleiding of coaching? Dat zijn zaken die bijdragen aan de motivatie die niet veel tijd hoeven te kosten.’ Bovendien blijken de eigen werknemers de beste ambassadeurs. ‘Zij delen hun ervaringen met hun netwerk. Sollicitanten vertellen ons vaak dat ze hebben gehoord dat we een goede werkgever zijn. Dat is een prachtig compliment en ook waarom we zo ver mogelijk willen gaan. Want goede mensen zijn schaars.’

Geschreven door Johanna Keppens. Zij is Managing Director bij animatiestudio Volstok, Part of PAKT: European ecosystem of content production companies with one vision: Creating quality content at scale!

Volg Volstok op https://instagram.com/volstok2

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →