Al jarenlang maakt Wenneker.Amsterdam awardwinnende campagnes. Het productiebedrijf evolueert mee in het medialandschap en steeds geavanceerdere technieken. Door de contentproductie in kleine stukjes uit elkaar te trekken, werkt Wenneker.Amsterdam zo efficiënt mogelijk. Robert legt uit welke vier handvatten, de 4Ms-aanpak, versterken. Zie ook het eerder verschenen artikel.
1. Modulaire Aanpak
Als je grote producties doet, kom je allerlei losse onderdelen steeds weer tegen. Het is de kunst om deze vooraf in kaart te brengen, om zo efficiënties te vinden en de complexe contentpuzzel op te lossen. Robert veranderde de denkwijze door niet meer in content, maar in assets te denken.
2. Multi Market
De content van Wenneker.Amsterdam reist de hele wereld over. Neem nu die voor TP Vision, een Chinees bedrijf. ‘De content die we maken moet lokaal relevant zijn’, vertelt Robert. ‘Voor aansluiting in het land of de regio waar de content wordt ingezet, letten we op de modellen, de sets en de juiste producten met de juiste logo’s. En welke taal wordt gehanteerd? In Duitsland en in China wordt alles nog vertaald. Dus titels en teksten in beeld pakken anders uit. Je kunt natuurlijk dubbel filmen als een product in verschillende markten wordt neergezet, maar is dat nodig? Daar denken we aan de voorkant over na, én onze postproductie is daarop gericht. Natuurlijk heb je soms wel 2 sets nodig. Maar in de postproductie, door middel van CGI, kun je een product eenvoudig vervangen door het lokale product. Dat is efficiënt en scheelt geld.’ Door goed van tevoren na te denken over de doelgroep en de markt, heb je de eerste efficiencyslag al te pakken.
3. Multi Channel
Ieder merk bedient zijn klanten via talloze kanalen, vervolgt Robert. ‘Nog niet zo lang geleden maakte je een tv-commercial en deed je er los iets bij voor social. Vaak betekende dat dubbel werk. Dat gaat niet langer, want er zijn ontzettend veel kanalen te vullen met relevante content voor de consument. Denk maar aan socials, online retailkanalen en websites.’ De platformen Instagram en Facebook zijn in alle landen hetzelfde, maar in China wordt bijvoorbeeld ook veel WeChat, JD & T-mall gebruikt. Alle kanalen zijn uniek en vragen content op een net andere manier te produceren. Het mobiele formaat, 9x16, is het lastigste, zegt Robert. ‘Dat is hoog en smal. Tegelijk zijn banners op website juist heel laag en breed.’ Hoe gaat Wenneker.Amsterdam te werk? ‘Wij breken het creatieve idee op in assets, waarbij we rekening houden met alle richtlijnen van de verschillende media. Wij zorgen ervoor dat alles in de opnames gedraaid wordt voor het kleinste formaat, zodat je in één keer draaien klaar bent. We weten of het model de camera in moet kijken, of het shot voor een tap of een swipe up is. Zo voorkom je dat je shots mist. In de postproductie worden vervolgens alle assets op maat gemaakt.’ In het geval van TP Vision maakte Wenneker.Amsterdam in één jaar 750 verschillende items van lifestylefilms en CGI-films tot fotografie. Waarbij slim combineren en opzetten leidt tot de volgende efficiëntieslag in het proces.
4. Multi Talent
Na die slimme voorbereidingen is talent de cruciale factor voor prijswinnende content. ‘Wij kijken over de hele wereld waar we de beste persoon voor een job kunnen krijgen. Er zijn veel productiemaatschappijen met een handjevol regisseurs in dienst. Dat is bij ons niet het geval. De wereld is ons roster. Wij gaan op zoek naar de beste regisseur voor de job, in samenspraak met de klanten en bureaus. En zo kijken wij wereldwijd welk talent het beste past – natuurlijk ook binnen het budget.’ Een grote voorsprong heeft Wenneker.Amsterdam met PAKT, het ecosysteem van productiebedrijven waar ze onderdeel van zijn. ‘Met 7 verschillende productiebedrijven in diverse landen beschikken we over talent in alle disciplines en een supergoede database van regisseurs over de hele wereld.’ En waar zit hier de efficiency? ‘Wij zorgen ervoor dat alle betrokkenen – producer, regisseur, fotograaf, filmcrew en postproductie – weten hoe ze moeten werken. Wij willen dat iedereen begrijpt waarom we het op deze manier doen, zodat we door een maximaal efficiënt proces onze klanten zo veel mogelijk kwalitatieve content kunnen bieden.’
'Wij durven te stellen dat wij heel goed zijn in produceren in het algemeen en in modulair produceren in het bijzonder. Het is echt niet uniek, maar we maken het verschil door dit goed, duidelijk, transparant en bovenal gestructureerd te doen. Samen met onze klanten. Of dat nu een bureau is of een adverteerder. Wij vertellen hier graag over'.
In de vorige aflevering (zie link in dit artikel) vertelde Robert Verberne over de modulaire aanpak, waarbij ieder project uit elkaar wordt getrokken in puzzelstukjes. In de volgende aflevering lees je over Virtueel produceren. Dat vraagt ook weer een unieke benadering.
Robert Verberne is executive producer bij Wenneker.Amsterdam. Wenneker.Amsterdam is part of PAKT, a European ecosystem of content production companies with one vision: Creating quality content at scale!
Kijk voor interessante cases op https://wenneker.amsterdam
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!